Letní kemp

Letošní Letní kemp je za námi, těšíme se na příští ročník!

 

Letní kemp 2026 se uskuteční v termínu

27. - 31. července 2026

 

dron-ruce-hore-2.jpg (1.52 MB)

Letní kemp 2025 se konal v termínu 28. července - 1. srpna 2025

Tématem letošního ročníku byla HRA

 

Prohlédněte si program

 

Týdenní Letní kemp 2025 je za námi. Už pošestnácté jsme se setkali v inspirativním prostředí Ekocentra Loutí poblíž Slapské přehrady – tentokrát nad tématem hry jako důležitého prvku ve vzdělávání i jako zdroje radosti, kreativity a vnitřní svobody. Společně jsme si připomněli, že pro děti je hra přirozeným způsobem učení – a mnozí z nás znovu objevili, jak důležitou roli má hra i v životě dospělých.

Kemp se nesl ve znamení sdílení, profesního růstu i hlubokého odpočinku. Sešlo se nás 100 účastníků z různých koutů světa. Užili jsme si tematické dílny s tuzemskými i zahraničními lektory, inspirativní rozhovory i prostor pro bytí spolu – i sami se sebou.

Děkujeme všem, kdo byli u toho. A těšíme se na další ročník!

LETNÍ ŠKOLA SE ZMĚNILA NA LETNÍ KEMP

Proč to tak je a co stojí za organizací celé akce
se dočtete v rozhovoru s programovou ředitelkou 
Johanou Passerin.

Přečtěte si rozhovor

Program letního kempu 2025

Každý účastník Letního kempu si bude moci zvolit vlastní program: na každý den jednu přednášku nebo exkurzi, jednu kontinuální diskusní skupinu na celý týden, tři různé jednorázové dílny (každý den jednu) a jednu kontinuální dílnu na celý kemp. Přihlašovací formulář k volitelnému programu obdrží účastníci po uhrazení všech faktur – tedy za program, ubytování i stravu. Přihlašování bude probíhat postupně a spravedlivě podle data registrace na Letní kemp.

VZDĚLÁVACÍ PROGRAM

  • 8:15 - 8:45 Ranní zpívání
  • 9:00 - 12:00 Hlavní přednášky
  • 9:00 - 12:00 Přírodovědná vycházka
  • 14:00 - 16:00 Jednorázové dílny
  • 16:00 - 19:00 Kontinuální dílny

DOPROVODNÝ PROGRAM

  • Každý večer od 20:00 do 22:00 vás čeká neformální večerní program – sdílení, hudba nebo jen pohodové posezení u ohně,
  • tešit se můžete na tradiční swap, tržiště i večerní zábavu,
  • nenechte si ujít ani koupání v chladivé zátoce,
  • vynikající domácí sladkosti a skvělou kávu.
  • Celý Letní kemp v pátek uzavřeme závěrečným ceremoniálem 

 

Představujeme vám hlavního hosta

Rudolf Hettich


je propagátorem přírodní pedagogiky, jejím znalcem a zkušeným lektorem. Několik desítek let se zabývá pojmem „prahra“. Ta se dá hrát jen v přírodě, ale není důležitá pro návrat do jejího lůna, není o poezii, ani pro romantiky.

“Prahra je pro děti nejdůležitějším elementárním přístupem k přírodě v celém svém životě a základem pro výstavbu vědomého bytí v přírodě.“ říká Hettich.

Rudolf Hettich v roce 1988 založil vzdělávací instituci Gesellschaft für Natur und Umwelterziehung (Společnost pro vzdělávání o přírodě a životním prostředí), věnuje se vzdělávání dospělých a v minulosti vedl kurzy přírodní pedagogiky i pro české pedagogy a průvodce. 

Rudolf Hettich dokáže měnit pohled na přírodu. Nenávratně.

Přečtěte si rozhovor s Rudolfem Hettichem

poznejte lektory letního kempu

Lektoři jsou uvedeni v abecedním pořadí dle příjmení.

Gabriela Doubek působí jako průvodkyně v lesním klubu ZeMě již patnáctým rokem. Od r. 2019 je současně součástí organizace Ke kořenům, která podporuje pozůstalé v tvorbě smysluplných a k přírodě šetrných obřadů posledního rozloučení. Podílí se také na správě pražského Lesa vzpomínek v Praze, prvního přírodního hřbitova v ČR. Zároveň je jejím přáním vnášet téma smrti do povědomí širší veřejnosti.

Veronika Formánková vystudovala DAMU, obor Dramatická výchova a bakalářský program Učitelství v MŠ na ZČU v Plzni. Několik let působila jako herečka a spoluautorka divadla pro děti. Je zakladatelkou, ředitelkou a průvodkyní LMŠ Větvička v Plzni. Je členkou Skupiny pro kvalitu, poradního orgánu ALMŠ.

Rudolf Hettich je propagátorem přírodní pedagogiky, jejím znalcem a zkušeným lektorem. V roce 1988 založil vzdělávací instituci Gesellschaft für Natur und Umwelterziehung (Společnost pro vzdělávání o přírodě a životním prostředí), věnuje se vzdělávání dospělých a v minulosti vedl kurzy přírodní pedagogiky i pro české pedagogy a průvodce.

Lenka Hřibová je lektorkou EVVO a průvodkyně v přírodním klubu Kořínek a lesním rodinném centru na Všeni a také v malém, ale milém Středisku ekologické výchovy v památkově chráněné roubence v Semilech. Její cílová skupina jsou rodiny s dětmi, předškolní děti, ale i děti na 1.stupeň ZŠ. Je průvodkyní, zakladatelkou a statutární zástupkyní NNO Semínko země, jehož posláním je umožnit prožívání hodnot dětství v přímém kontaktu s přirozeným prostředím i v technickém a virtuálním 21. století. Je členkou poradní skupiny EVVO v Libereckém kraji. Má vzdělání učitelství pro 2. a 3. stupeň, je absolventkou kurzu permakulturního designu a řady kurzů EVVO.

Martin Hůla vystudoval teoretickou a evoluční biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Specializuje se na etologii člověka a evoluční psychologii, zejména pak na vztah člověka a rostlin a estetické vnímání květin. V současnosti působí jako výzkumník na PřF UK, FHS UK a v Národním ústavu duševního zdraví. Je také aktivním členem spolku Hvězdy v Lese, kam chodily jeho dvě děti.

Alena Laláková je ředitelka organizace Jeden strom z.ú, ZŠ a LMŠ Na dvorečku, členka Rady ALMŠ a Skupiny pro kvalitu, speciální pedagožka-etopedka a rodinná terapeutka. Absolventka dvou pětiletých psychoterapeutických výcviků (integrovaná rodinná terapie a integrativní skupinově dynamicky orientovaná psychoterapie) a dvouletého výcviku psychosociálních dovedností. Je absolventkou rekvalifikačního vzdělávacího cyklu Řízení neziskových organizací. Věnovala se práci v oblasti adiktologie (CNP Drop in). V oblasti speciálně pedagogické a terapeutické se mnoho let věnuje práci s dětmi s opožděným vývojem řeči, ADHD a PAS, rodinné terapii. V oblasti NNO je její specializací etika neziskového sektoru a učitelské profese, v rámci přednáškové činnosti pak evaluace výchovně vzdělávacího procesu, vývojová psychologie předškolního věku, pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.

Timi Majoros is the founder of GentleNest, a nonprofit family centre in Tabor that supports families through outdoor parent and child groups and other meaningful programmes. During her diverse professional journey, she was always supporting children. Motherhood led her to early childhood education, studying Holistic Baby and Childcare based on the Waldorf and Pikler Approaches at Emerson College (UK) and still continuing at the Pikler Institute. She’s an artistic nature lover and joyful dancer of life!

Šárka Nekudová je zakladatelka, ředitelka, pedagožka spolku Frank Bold Kids z.s. a LMŠ Sýkorka (od 2011 do 2017 lesním klubem, poté LMŠ), a lesního klubu Medlánka (2016). Vystudovala Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity, obor Informační věda a knihovnictví, a Pedagogickou fakultu MU, obor Speciální pedagogika. Od roku 1997 knihovnice Knihovny JAMU Brno. Od roku 2004 v Ekologickém právním servisu (nyní Frank Bold) jako organizační ředitelka, od roku 2009 manažerka projektu „Slaďování rodinného a pracovního života“. Je členkou Rady ALMŠ, a členkou Skupiny pro kvalitu, poradního orgánu ALMŠ.

Johana Passerin stála u založení Asociace lesních MŠ, kde působí dodnes jako členka Rady a koordinátorka Skupiny pro kvalitu. V lesní školce působí od roku 2010. Je ředitelkou lesní MŠ Hvězdy v lese, kterou v roce 2014 založila. Absolvovala čtyřleté studium waldorfské předškolní pedagogiky (2014) a mnoho stáží v předškolních zařízeních (Německo, Izrael, Dánsko, Švédsko, Rakousko, Skotsko a Island). Na Univerzitě Palackého v Olomouci vystudovala speciální pedagogiku předškolního věku (2020) a navazující magisterský obor Muzikoterapie (2023). Lesním školkám poskytuje konzultace a kolegiální podporu, přednáší zejména na téma volná hra, pohádky, svátky a tradice, a potřeby malého dítěte a týmová práce v souladu na hodnotách.

Jiří Pechouš působí v lesních školkách od roku 2011, momentálně pátým rokem v LMŠ Hvězdy v Lese. Absolvoval řadu vzdělávacích seminářů o výchově a průvodcovství dětí předškolního věku. Má víc než patnáct let zkušeností v oblasti seberozvoje jako student i lektor. Je majitelem dvou firem zabývajících se sportem a kulturou, zároveň také poskytuje terapie v pražských Emauzích. Důležitý koníček je hudba a příroda, stejně tak poznávání lidí a vůbec Život sám.

Marie Rumlenová vystudovala kulturologii na FFUK. Dále studovala na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU. Absolvovala výcviky v koučinku a psychofonetice, metodě sebe-rozvoje pomocí gest. Dlouhodobě praktikuje jógu a tanec. Deset let se vedla kreativní programy pro rodiče s malými dětmi a semináře komunikace a osobního rozvoje. V posledních letech se věnuje převážně tvoření přírodních vůní, aromaterapii a koučinku. Je aromaterapeutka, propojuje práci s tělem, s vůněmi a koučování jednotlivců, skupin a týmů. Martin Hůla vystudoval teoretickou a evoluční biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Specializuje se na etologii člověka a evoluční psychologii, zejména pak na vztah člověka a rostlin a estetické vnímání květin. V současnosti působí jako výzkumník na PřF UK, FHS UK a v Národním ústavu duševního zdraví. Je také aktivním členem spolku Hvězdy v Lese, kam chodily jeho dvě děti.

Petr Sedláček je velkým fanouškem ALMŠ, se níž spolupracuje od roku 2014. Je rozkročen mezi světem spirituality a byznysu. Je držitelem českých i zahraničních certifikátů pro práci s nejrůznějšími terapeutickými metodami (hypnóza, bioenergetika, práce s traumatem, neurolingvistické programování, systemická práce a další) a zároveň je úspěšným manažerem. Více informací najdete na www.sedlacek.uk. Na letní škole poskytuje již 4. rokem péči o duševní zdraví účastníků i týmu.

Gregory Sommer (Německo) vyrostl na severozápadním pacifickém pobřeží ve státě Washington. Zaujalo ho objevování a stopování a naučil se dovednostem pro život v divočině. Jako mladík strávil rok v divočině v New Jersey, kde žil v chýši, kterou si sám postavil. Studoval u Jona Younga umění mentoringu a spojení s přírodou, aby prohloubil své porozumění přírodě a místu. Již 20 let pracuje s dětmi i dospělými v různých přírodních programech a ve vzájemném mentorství. V současné době žije v Berlíně, je průvodcem v lesní školce a svobodné škole. Dospělým v různých kurzech předává své znalosti stopařství a dovednosti pro život v divočině. Dálkově se věnuje studiu gaelštiny na Sabhal Mòr Ostaig ve Skotsku.

Mona Šiška vystudovala učitelství pro MŠ a studovala herectví na DAMU. Přes své děti objevila lesní školky, v jedné z prvních učila. Je spoluzakladatelka LMŠ Hvězdy v lese a divadla Pruhované panenky. Jde světem, hraje, píše a režíruje. Je také spoluzakladatelkou kapely Světlomat, kde zpívá a textuje. Spolu s přáteli pořádá letní tábory s cirkusem Společenstvo kruhu. V roce 2025 založila novou skupinu Je-li-to cir-kus, kde propojuje divadlo, pohyb, hudbu a cirkusové dovednosti, spolupracuje s Bude Cirkus. 

Michaela Štefanová posledních osm let pracuje jako průvodkyně v lesní třídě MŠ da Vinci a v této práci nachází smysl a přesah, který ji naplňuje. Každodenní život s dětmi vnímá jako neustálý vzájemný růst. Její celoživotní vášní je muzika. Zpívání je její součástí, terapií, všelékem, sebevyjádřením a uměleckým projevem. Jejím doprovodným nástrojem bývala kytara, ale v posledních letech vyhrává ukulele, které může člověka pohodlně doprovázet na jakýchkoliv cestách a obstojí i na koncertních pódiích.

Vendy Tichotová je lektorkou celostní jógy pro dospělé od r. 2002, pro děti od r. 2012. Šest let byla  průvodkyní v LMŠ Větvička v Plzni. Hraje na ukulele, vede kurzy jógy, tance, zpěvu na festivalech, pro děti i v domovech pro seniory. Maluje hennou a jaguou - přírodními barvami, které si sama připravuje. Pro NF Chance 4 Children chodí do nemocnice jako Dr. Klaun, k ležícím seniorům, do hospicu a dětského domova.

Tereza Valkounová vystudovala učitelství biologie a občanské výchovy. V rámci doktorského studia primární pedagogiky se dostala na téměř dvouletou stáž do Německa, kde rozšířila svůj obzor o koncept udržitelného rozvoje, v praktickém podání o lesní mateřské školy. V roce 2010 spoluzaložila Asociaci lesních mateřských škol a od té doby ji vede. Věnuje se zejména advokační činnosti, marketingu, firemnímu fundraisingu a zastupuje ALMŠ navenek. Vede zážitkové kurzy pro začínající průvodce, semináře zaměřené na přínosné riziko. Provází děti v LMŠ Hvězdy v lese.

Olga Závadová měla v dětství tu možnost muzicírovat s panem učitelem Jurkovičem, hrála na flétny a zpívala od rána do večera. Od střední pedagogické školy se pohybuje v prostředí waldorfské MŠ. Hraje v Praze na Břevnově s předškoláky na pentatonické flétničky, kde vede dětský orchestr FuFu Band a pracuje s dětmi v malém Klubu Hnízdo. Hraje a zpívá s dětmi pentatonické a lidové písničky, kombinuje hraní na flétny s nejrůznějšími Orffovými nástroji, vyrábí s dětmi i různé nástroje. S hudbou si hraje, s hudbou žije, hudbou doprovází se svými malými muzikanty i jejich rodiči tradiční slavnosti v průběhu roku (svatomartinskou, vánoční, masopust, vynášení Morany apod.).