Program Letního kempu 2025

Rámcový program dne

pondělí program úterý, středa, čtvrtek program pátek program
    7:30 - 8:15 snídaně 7:30 - 8:15 snídaně
    8:15 - 8:45 ranní zpěv 8:15 - 8:45 ranní zpěv
    9:00 - 12:00 přednáška nebo exkurze 9:00 - 11:00 slavnostní zakončení, rituál
    12:00 - 14:00 oběd 11:00 - 12:30 úklid
14:00 - 18:00 příjezd účastníků 14:00 - 16:00 kontinuální dílny 12:00 - 13:30 oběd

15:00 - 18:00

 

Slet - 60. členská schůze pro členy ALMŠ

16:00 - 17:00 přestávka 13:30 +  úklid a odjezd

 

18:00 - 19:00

večeře 17:00 - 19:00 jednorázové dílny    

19:00 - 20:00

slavnostní zahájení 19:00 - 20:00 večeře    

20:00-22:00

večerní program 20:00-22:00 večerní program    

 

 

 

 

PROGRAM:

Slavnostní zahájení

pondělí 28.7. 2025 19:00

 

Ranní sborový zpěv

úterý, středa, čtvrtek, pátek 8:15 - 8:45

Ola Závadová

 

Hlavní program

Přednášky a exkurze se konají v úterý, středu a čtvrtek 9:00 - 12:00.

Dopoledne si mohou účastníci vybrat buď přednášku v hlavním sále nebo přírodovědnou exkurzi.
Kapacita přednášek není omezená.
Kapacita exkurzí je 20 účastníků a lze se přihlásit na 2 ze 3. 

PŘEDNÁŠKY 

úterý 29.7.2025

  • H1 Rudolf Hettich - úterý - Životní fáze dítěte od prvního do osmého roku života

středa 30.7.2025

  • H2 Rudolf Hettich - středa - Prahra - nejudržitelnější projev dětské hry

čtvrtek 31.7.2025

  • H3 Johana Passerin - čtvrtek - Spontánní učení

EXKURZE

Sraz ve Velkém sále, společný odchod do lesa po zahájení dne. 

úterý 29.7.2025

  • E1 Martin Hůla -  Co se ukáže, když zpomalíme? Exkurze všímavého pohledu - voda

středa 30.7.2025

  • E2 Martin Hůla -  Co se ukáže, když zpomalíme? Exkurze všímavého pohledu - smíšený les 

čtvrtek 31.7.2025

  • E3 Martin Hůla -  Co se ukáže, když zpomalíme? Exkurze všímavého pohledu - louka - čtvrtek

 

Kontinuální dílny

Kontinuální dílny se konají v úterý, středu a čtvrtek 14:00 - 16:00.
Každý účastník si volí jednu kontinuální dílnu na celou dobu Letního kempu.
Kapacita dílny je 20 účastníků. 

  • K1 Greg Sommer - Lišácké učení (anglicky, tlumočeno do českého jazyka)
  • K2 Timi Majoros he Pikler Approach: A Gentle Path to Early Childhood (pouze anglicky)
  • K3 Mona Šiška - Cir-kus v lese
  • K4 Michaela Štefanová - Hra na ukulele pro začátečníky a pokročilé
  • K5 Ola Závadová - Hudební dílna

 

Jednorázové dílny

Jednorázové dílny se konají v úterý, středu a čtvrtek od 17:00 do 19:00.
Každý účastník si volí pro každý den jednu jednorázovou dílnu.
Kapacita dílny je 20 účastníků.

  • J1 Jiří Pechouš - Jak si užít život - úterý, čtvrtek
  • J2 Martin Hůla - Co se ukáže, když zpomalíme? Exkurze všímavého pohledu - středa
  • J3 Marie Rumlenová - Vůně a aromaterapie pro každý den - úterý, čtvrtek
  • J4 Veronika Formánková - Sebepéče - středa, čtvrtek
  • J5 Lenka Hřibová - Dětství a hrátky půl století zpátky - úterý, středa
  • J6 Alena Laláková - Emoční bezpečí - úterý
  • J7 Rudolf Hettich - Léčivé byliny - středa, čtvrtek
  • J8 Gabriela Doubek - Smrťácké rozhovory - úterý, středa
  • J9 Šárka Nekudová - kavárna pro koordinátorky a ředitelky - čtvrtek

 

Trh

Máte zájem prodávat na trhu řemeslné výrobky, didaktické pomůcky, funkční oblečení a vybavení do přírody, eko a bio drogerii a další věci pro udržitelný život? Kontaktujte Marii Rumlenovou na marie.rumlenova@lesnims.cz.

 

Doprovodný program

Úterý - oheň a jam session 
Středa - DJ a tanec 
Čtvrtek - tombola a jam session 

 

Slavnostní zakončení, rituál

pátek 1.8. 2025 9:00 - 11:00 

 

PŘIHLÁŠKY NA DÍLNY JSME JIŽ ZAČALY POSÍLAT,
kontrolujte svou e-mailovou schránku, kterou jste uvedli ve své závazné přihlášce.

Přihlášku na dílny posíláme po uhrazení obou faktur  - za program i za jídlo. 

Hlavní program

PŘEDNÁŠKY

úterý 29.7.2025 9:00-12:00

Rudolf Hettich 

Životní fáze dítěte od prvního do osmého roku života

Děti jsou až na několik výjimek tohoto světa jedinými bytostmi, které mají stále přístup k univerzálnímu životu, neboť ještě nejsou zcela odděleny od svého božského původu. Svým zrakem mohou nahlížet za závoj do dimenzí a vesmírných prostor, které jsou nám dospělým uzavřeny, mají schopnost  komunikovat se vším živým, s bytostmi, zvířaty, rostlinami a přírodními silami, neboť se nevnímají oddělené od těchto sil, ale jsou jejich součástí. Tento téměř prorocký dar dítěte je pro nás dospělé příležitostí nahlédnout do prožitku dětské duše. Kdybychom dokázali rozpoznat a přijmout tyto zkušenosti dětí, vedlo by to ke zcela nové a humánní pedagogice v oblasti výchovy a hry.
Přednáška je v německém jazyce, tlumočena do češtiny

Obsah přednášky

  • KDO - CO - JAKÝ JSI?
  • Stupně lidského vývoje
  • Mysl / duše / tělo
  • Energetická struktura lidské bytosti
  • Základní otázky života a vzdělávání
  • Slovo „hra“ z celostní perspektivy - cesta ke hře

středa 30.7.2025 9:00-12:00

Rudolf Hettich 

Prahra - nejudržitelnější projev dětské hry

Pedagogika tak, jak jí známe, je postavena tak, že dospělí předává své znalosti dětem. Tyto vědomosti jsou mocným nástrojem, ale nepřinášejí zásadní změny, ani když děti vše „pochopí“. Bez vibrace skutečné lásky vycházející ze srdce, zůstává obsah chladný a prázdný. Tento laskavý zdroj se projevuje v Prahře - v prvotní hře dětí v přírodě a s přírodou. Prahra proto není možná v interiéru. Prahra není o návratu k přírodě, není o přírodní poezii a romantismu, není o banalizování přírody, ale výhradně o jednom: Prahra je pro děti základním a nejdůležitějším kontaktem s přírodou, se zdrojem a potřebným základem pro budování jejich životní moudrosti. Prvotní hra není dětská záležitost, není to zbytečná ztráta času, ale naplnění prvotních lidských potřeb.
Přednáška je v německém jazyce, tlumočena do češtiny

Obsah přednášky:

  • Učení se z dětské Prahry
  • Hlubší smysl hry s jednoduchými a elementárními věcmi přírody
  • Sedm fází dětské hry v životě
  • Terapeutická prvotní hra
  • Prvotní hra - volná hra - mediální hra

Rudolf Hettich je propagátorem přírodní pedagogiky, jejím znalcem a zkušeným lektorem. V roce 1988 založil vzdělávací instituci Gesellschaft für Natur und Umwelterziehung (Společnost pro vzdělávání o přírodě a životním prostředí), věnuje se vzdělávání dospělých a v minulosti vedl kurzy přírodní pedagogiky i pro české pedagogy a průvodce.

čtvrtek 31.7.2025 9:00 - 12:00

Johana Passerin 

Spontánní učení

Termín volná hra v prostředí lesních školek zdomácněl a stal se téměř jakýmsi zaklínadlem a všelékem. A v novém RVP PV konečně nacházíme formulaci posvěcující volnou hru jako přirozenou a důležitou fomu dětského učení: “K nejvýznamnějším způsobům učení patří spontánní učení, probíhající zejména v rámci hry, kterou se dítě zabývá na základě svého zájmu a vlastní volby.” To, že se důležitost spontánního učení neboli volné hry dostala do národního kurikula, je radostná zpráva. V přednášce se bude lektorka věnovat zejména otázce, jaké podmínky umožňují spontánní učení - volnou hru, a jaké přínosy má volná hra pro člověka z dlouhodobého hlediska. Jak uchovat a podpořit u předškolních dětí vnitřní motivaci a klíčové “měkké dovednosti” - tak důležité pro život v rychle měnícím se světě plném výzev.

Johana Passerin v lesní školce pracuje od r. 2010. Od roku 2014 je ředitelkou LMŠ Hvězdy v lese, kterou založila a vede. Je členkou Skupiny pro kvalitu a Rady Asociace lesních MŠ, lektorkou a mentorkou. Od r. 2012 má jako programová ředitelka na starosti Letní školu. Vystudovala Seminář waldorfské pedagogiky pro první sedmiletí (2014) a obor Speciální pedagogika předškolního věku - učitelství pro MŠ na Univerzitě Palackého (2020). V roce 2023 zde dokončila také navazující magisterský obor Muzikoterapie. V rámci studijních stáží pobývala v mateřských a základních školách v Německu, Dánsku, Izraeli, Švédsku, Skotsku, na Islandu a v Rakousku. Mezi její nejoblíbenější témata patří pohádky a divadlo, svátky a tradice, vývojové potřeby malých dětí, volná hra v přírodním prostředí a péče o děti se speciálními potřebami. 

EXKURZE

úterý, středa, čtvrtek 9:00 - 12:00

Martin Hůla

Co se ukáže, když zpomalíme? Exkurze všímavého pohledu

Přírodovědná vycházka se koná venku za každého počasí (adekvátní oblečení nutné)
Sraz ve Velkém sále, společný odchod do lesa po zahájení dne. 

Přírodovědná poznávací vycházka nabídne procházku různorodou krajinou v okolí místa konání letní školy se zaměřením pozornosti na živé organismy. Účastníci si vyzkouší, jak zpomalit, zklidnit se a počkat, až se okolní život sám ukáže. Cílem je rozvíjet citlivost pro detaily a jemnější rozlišování, učit se vnímat rozdíly mezi jednotlivými rostlinami i živočichy. Z červa, brouka nebo květiny se tak během hry stávají konkrétní sousedé s vlastním jménem a příběhem. Jemnější vnímání zároveň umožňuje lépe rozpoznávat krajinu, vnímat půdní podmínky či způsoby hospodaření, zdravé i narušené oblasti v přírodě. Je to jako objevit nový jazyk, kterým k nám okolí promlouvá. Tuto vnímavost pak můžeme předávat dále dětem, pomoci jim budovat vztah k místu, probouzet v nich zvídavost, rozvíjet schopnost soustředění a chápání souvislostí v přírodním světě.

Důležité! Tato přírodovědná vycházka se koná v dopoledních hodinách jako paralelní program k přednáškám a současně jako jednorázová, odpolední dílna. V přírodě nebývá žádné místo nikdy stejné.

Zaměření:

  • Úterý - voda
  • Středa - smíšený les
  • Čtvrtek  - louka

Martin Hůla vystudoval teoretickou a evoluční biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Specializuje se na etologii člověka a evoluční psychologii, zejména pak na vztah člověka a rostlin a estetické vnímání květin. V současnosti působí jako výzkumník na PřF UK, FHS UK a v Národním ústavu duševního zdraví. Je také aktivním členem spolku Hvězdy v Lese, kam chodily jeho dvě děti.

zpět na programový obsah

Ranní sborový zpěv

úterý, středa, čtvrtek, pátek 8:15 - 8:45

Ola Závadová

Ranní probuzení těla a ducha zpěvem zažijí účastníci již po osmé s Olou Závadovou. Pod vedením lektorky se rozezni jednoduché písně a vícehlasy. Zpěv má všestranné, blahodárné účinky, otevírá, propojuje a pomáhá naladit se na jednu společnou vlnu.

Olga Závadová od střední pedagogické školy se pohybuje v prostředí waldorfské MŠ. Hraje  v Praze na Břevnově s předškoláky na pentatonické flétny, vede dětský orchestr FuFu Band, pracuje s dětmi v malém klubu Hnízdo. Kombinuje hraní na flétny s nejrůznějšími Orffovými nástroji. Doprovází lidovými písněmi tradiční slavnosti roku. 

zpět na programový obsah

Kontinuální dílny

úterý, středa, čtvrtek 14:00 - 16:00

K1 Greg Sommer - Lišácké učení

Dílna je v anglickém jazyce, tlumočena do českého jazyka.

Lišácké učení je jedinečný vzdělávací a sebezkušenostní program inspirovaný metodikou Kojotího učení Jona Younga. Na jaře 2025 byl otevřen ucelený vzdělávací cyklus Lišáckého učení, určený pro průvodce a učitele předškolních dětí i pro lektory environmentální výchovy (EVVO). Na Letním kempu mají účastníci možnost na kontinuální dílně zažít něco z tohoto unikátního přístupu k sobě a k přírodě: stopování, pozorování přírody a sebe, hledání odpovědí na otázky – kdo jsem? Vypravěčství, hry v přírodě na probuzení všímavosti a spontaneity a mnoho dalšího.

Greg Sommer – stopař, mentor a průvodce se už více než 20 let věnuje předávání hlubokého propojení s přírodou. V mládí strávil rok v divočině v New Jersey, kde žil v chýši, kterou si sám postavil. Studoval u Jona Younga Umění mentoringu a spojení s přírodou a od té doby se věnuje rozvoji této metodiky v Evropě. Pracuje s dětmi i dospělými v přírodovědných programech a mentoruje průvodce a učitele. V současné době žije v Berlíně, kde působí jako průvodce v bilingvní lesní školce Robin Hood. Věnuje se také kurzům stopování, storytellingu a dovednostem pro život v divočině. Jeho přístup je založený na hlubokém vnímání přírody a propojení s místem, ve kterém se nacházíme.

K2 Timi Majoros he Pikler Approach: A Gentle Path to Early Childhood

Dílna je v anglickém jazyce, bez tlumočení do češtiny. Lektorka rozumí částečně česky.

Part 1: Foundations of the Pikler Approach

You will explore the pillars of the Pikler Approach, with a focus on Gentle Care and Motor

Development. You will also learn about Emmi Pikler, the Lóczy Institute and her

groundbreaking work in infant development.

 

Part 2: Autonomous Play & the Role of the Caregiver

Together, we will reflect on:

The Development of Play

The Rhythm of Play and the Child’s Attention

The Caregiver’s role – the Importance of Observation

Outdoor Play - choosing and arranging toys to encourage self-initiated exploration

 

Part 3: Experiencing Pikler: Learning Through Play

This session invites you to take different roles (child, caregiver, observer) and reflect on what

you experienced. Through guided experiences, you will:

Explore gentle caregiving and how to build trust and relationship through everyday

moments

Feel the impact of free play—what happens when we support it, and what it feels like

when it is interrupted

Timi Majoros is the founder of GentleNest, a nonprofit family centre in Tabor that supports families through outdoor parent and child groups and other meaningful programmes. During her diverse professional journey, she was always supporting children. Motherhood led her to early childhood education, studying Holistic Baby and Childcare based on the Waldorf and Pikler Approaches at Emerson College (UK) and still continuing at the Pikler Institute. She’s an artistic nature lover and joyful dancer of life!

K3 Mona Šiška - Cir-kus v lese

Všechny ty roztodivné cirkusové předměty, budou v této dílně inspirací k rozproudění a rozhýbání těla, dalšímu pohybovému učení a společnému tvoření. Základní cirkusové žonglo - pohybové dovednosti a hrátky lze použít s dětmi při hře uvnitř i venku.
Lektorka nám osvětlí základní techniky a úchopy žonglovacích nástrojů, rozčechrá fantazii a otevře dveře možností jak lze cirko věci použít, rozžít a proměnit například v bytosti a zvířata. Účastníci si také něco sami vytvoří a odnesou.
Mona Šiška vystudovala učitelství pro MŠ a studovala herectví na DAMU. Přes své děti objevila lesní školky, v jedné z prvních učila. Je spoluzakladatelka LMŠ Hvězdy v lese a divadla Pruhované panenky. Jde světem, hraje, píše a režíruje. Je také spoluzakladatelkou kapely Světlomat, kde zpívá a textuje. Spolu s přáteli pořádá letní tábory s cirkusem Společenstvo kruhu. V roce 2025 založila novou skupinu Je-li-to cir-kus, kde propojuje divadlo, pohyb, hudbu a cirkusové dovednosti, spolupracuje s Bude Cirkus.

K4 Michaela Štefanová - Hra na ukulele pro začátečníky a pokročilé

Dílna bude zaměřená na využití ukulele ve školce. Tento nástroj je v pedagogice velmi oblíbený – a má být proč. Je to nenápadný, malý, lehký, jednoduchý hudební nástroj, na který se dá zahrát hodně muziky. Lektorka si ho před devíti lety pořizovala právě proto, aby v lesní školce mohla mít doprovodný hudební nástroj na cestách vždy s sebou. Je to také skvělý první strunný nástroj pro děti, protože dostat se na základní úroveň jde poměrně rychle, a tak mají děti i dospělí chuť se učit dál. Tato dílna je určena pro začátečníky a mírně pokročilé. Lektorka provede účastníky názvoslovím a naučí je základní akordy a doprovodné rytmy. Dílna je koncipována především pro průvodce lesních školek. Součástí bude malý zpěvník s písněmi v koloběhu roku, které budete moci využít v práci, ale bude zde i pár písní k ohni, kterými nepohrdnou ani dospěláci. Lektorka také vysvětlí, jak se učit dál, ukáže dobré zdroje, aby mohli účastníci pokračovat a naučit se další oblíbené písně.

Důležité! Na tuto dílnu si prosím doneste vlastní ukulele. V případě, že žádné nemáte, a chtěli byste začít můžete požádat lektorku o zapůjčení: michaela.stefanova@skoladavinci.cz

Michaela Štefanová posledních osm let pracuje jako průvodkyně v lesní třídě MŠ da Vinci a v této práci nachází smysl a přesah, který ji naplňuje. Každodenní život s dětmi vnímá jako neustálý vzájemný růst. Její celoživotní vášní je muzika. Zpívání je její součástí, terapií, všelékem, sebevyjádřením a uměleckým projevem. Jejím doprovodným nástrojem bývala kytara, ale v posledních letech vyhrává ukulele, které může člověka pohodlně doprovázet na jakýchkoliv cestách a obstojí i na koncertních pódiích.

K5 Ola Závadová - Hudební dílna

V hudební dílně se letos budou vyrábět ozvučná dřívka a poté jim účastníci vdechnou život tancem a zpěvem nejrůznějších písní. Společně vytvoří  pásmo písní a her pro podzimní nebo jarní ranní kruh s dětmi, které v nadcházejícím školním roce mohou prakticky využít. Každý se může realizovat dle svých hudebních schopností a fantazie. Muzicírování bude zpestřeno melodickými nástroji jako je xylofon, lyra či zvonkohra. Na své si přijdou i zkušenější muzikanti. 

Účastníci a účastnice této dílny budou potřebovat nůž na vyřezávání, případně i brusný papír. Kdo má,  může si vzít zobcovou či pentatonickou flétnu, lyru či jiné nástroje. 

 

Ola Závadová zpívá od narození, na flétny hraje od dětství a celý život čerpá ze setkání se svými učiteli - Pavlem Jurkovičem, Markem Ivanovičem, Zuzanou Vlčinskou a hlavně se svou maminkou a dětmi ve školkách, kde působila a stále působí. Ti všichni jí inspirovali a nasměrovali na cestu, po které jde s radostí, neboť je plná lásky k hudbě.

zpět na programový obsah

Jednorázové dílny

úterý, středa, čtvrtek 17:00 - 19:00

J1 Jiří Pechouš - Hra a její přesah

úterý 29.7. a čtvrtek 30.7.

Seminář se zaměří nejen na klíčovou roli hry v předškolním věku, ale i význam tohoto období pro schopnost užívat si hru i v každodenním životě dospělých. Hra je v předškolním období základní činností dítěte, která podporuje jeho kognitivní, motorický, sociální a emoční vývoj. Volná hra, jako je hra s předměty, pohybové aktivity nebo napodobování dospělých, je pro děti přirozeným způsobem učení a sebevyjádření. V dospělosti hra neztrácí význam; transformuje se do různých forem, jako jsou společenské hry, sportovní aktivity nebo  jiné kreativní, hravé činnosti. Tyto formy hry přispívají k udržení duševní pohody, zlepšení vztahů a zvládání stresu. Seminář nabídne nevšední pohled na rozvoj a kultivování hravosti v každodenním životě, stejně tak praktické tipy, jak lze herní principy využít v pedagogické praxi. Účastníci získají nástroje pro podporu svého zdravého vývoje a udržení rovnováhy v každodenním životě prostřednictvím hry.

Jiří Pechouš působí v lesních školkách od roku 2011, momentálně pátým rokem v LMŠ Hvězdy v Lese. Absolvoval řadu vzdělávacích seminářů o výchově a průvodcovství dětí předškolního věku. Má víc než patnáct let zkušeností v oblasti seberozvoje jako student i lektor. Je majitelem dvou firem zabývajících se sportem a kulturou, zároveň také poskytuje terapie v pražských Emauzích. Důležitý koníček je hudba a příroda, stejně tak poznávání lidí a vůbec Život sám.

J2 Martin Hůla - Co se ukáže, když zpomalíme? Exkurze všímavého pohledu 

středa 30.7.

Přírodovědná poznávací vycházka nabídne procházku různorodou krajinou v okolí místa konání letní školy se zaměřením pozornosti na živé organismy. Účastníci si vyzkouší, jak zpomalit, zklidnit se a počkat, až se okolní život sám ukáže. Cílem je rozvíjet citlivost pro detaily a jemnější rozlišování, učit se vnímat rozdíly mezi jednotlivými rostlinami i živočichy. Z červa, brouka nebo květiny se tak během hry stávají konkrétní sousedé s vlastním jménem a příběhem. Jemnější vnímání zároveň umožňuje lépe rozpoznávat krajinu, vnímat půdní podmínky či způsoby hospodaření, zdravé i narušené oblasti v přírodě. Je to jako objevit nový jazyk, kterým k nám okolí promlouvá. Tuto vnímavost pak můžeme předávat dále dětem, pomoci jim budovat vztah k místu, probouzet v nich zvídavost, rozvíjet schopnost soustředění a chápání souvislostí v přírodním světě.

Důležité! Tato přírodovědná vycházka se koná v dopoledních hodinách jako paralelní program k přednáškám a současně jako jednorázová, odpolední dílna. V přírodě nebývá žádné místo nikdy stejné.

Důležité! Tato přírodovědná vycházka se koná v dopoledních hodinách jako paralelní program k přednáškám a současně jako jednorázová, odpolední dílna. V přírodě nebývá žádné místo nikdy stejné.

Martin Hůla vystudoval teoretickou a evoluční biologii na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Specializuje se na etologii člověka a evoluční psychologii, zejména pak na vztah člověka a rostlin a estetické vnímání květin. V současnosti působí jako výzkumník na PřF UK, FHS UK a v Národním ústavu duševního zdraví. Je také aktivním členem spolku Hvězdy v Lese, kam chodily jeho dvě děti.

J3 Marie Rumlenová - Vůně a aromaterapie pro každý den

úterý 29.7. a čtvrtek 31.7.

“Co mi voní, to mě léčí.”

Účastníci se dozví jak lze používat aromaterapii v prostředí školky, kdy mohou vůně podpořit energii a zdraví, jaké druhy lze v daný čas použít. Které éterické oleje jsou bezpečné pro předškolní děti, jejich zdroje, praktické dávkování a možnosti použití. Jak lze současně používat aromaterapii pro vlastní podporu. Společně s lektorem jsou účastníci zváni k čichové procházce, kde se dozví jednoduché a praktické tipy, jak pomocí aromaterapie podpořit energii, zdraví a pohodu sebe sama, své rodiny i děti ve školce.

Lektorka bude na tržišti poskytovat individuální konzultace. Účastníci dílny si po skončení ve

volných chvílích letní školy mohou přijít vytvořit osobní vůni nebo aroma směs pro podporu

zdraví.

Marie Rumlenová vystudovala kulturologii na FFUK. Studovala na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU. Absolvovala výcviky v koučinku a psychofonetice, metodě sebe-rozvoje pomocí gest. Dlouhodobě praktikuje jógu a tanec. Deset let se vedla kreativní programy pro rodiče s malými dětmi a semináře komunikace a osobního rozvoje. V posledních letech se věnuje převážně tvoření přírodních vůní, aromaterapii a aromaterapeutickým masážím.

J4 Veronika Formánková - Sebepéče

středa 30.7. a čtvrtek 31.7.

Dílna bude připravena pro ty, kteří chtějí zažívat, sdílet a diskutovat o tom, jak „se to dělá“, mít zdravě nastavené fungování v pracovním týmu – u sebe i v celé partě. Jak poznávat své hranice a držet si je, jak udržet rovnováhu mezi profesním očekáváním, pracovní realitou a osobním nastavením. Dílnu povede dlouholetá ředitelka lesní mateřské školy, nikoliv terapeutka. Cílem je nabídnout zamyšlení nad tématem, sdílení s ostatními, drobné opečování se a zásobník praktických doporučení, jak to vše přinést do své lesní školky.

MgA. et Bc. Veronika Formánková vystudovala DAMU, obor Dramatická výchova a bakalářský program Učitelství v MŠ na ZČU v Plzni. Je spoluzakladatelkou, ředitelkou a průvodkyní LMŠ Větvička v Plzni, která funguje třináctý školní rok. Absolvovala různé seberozvojové semináře a workshopy, je členkou Skupiny pro kvalitu, poradního orgánu ALMŠ.

J5 Lenka Hřibová - Dětství a hrátky půlstoletí zpátky

úterý 29.7. a středa 30.7.

Tušíte, co je to prknokuli? Čuprdění? Pučálka? Vopich? Nejen o tom bude povídání, ale spolu s účastníky se zamyslíme nad proměnami dětství a hry jen za uplynulách, pouhých 50 let. Jaký je vztah práce a hry. Proč „blátivá kuchyňka“ rozvíjí dítě více než certifikované pískoviště. Otevře se i téma různých typů dětí a jejich přirozených potřeb, jak se odráží ve výběru, oblibě a způsobu hry. Lektorka by se ráda podělila o inspirativní myšlenky filozofa Andrease Webera, autora u nás vydaných knížek Více bláta, ale i Manifestu oživení. Nebude chybět hra a příklady dobré praxe.

Lenka Hřibová je lektorka EVVO + průvodkyně v přírodním klubu Kořínek (má zázemí v památkově chráněné dřevěnce v Semilech) a lesního rodinného centra na Všeni, zakladatelka spolku Semínko země, z.s -Semily, Turnovsko. Miluje přírodu, dětské knížky, hamaky, land art. Dlouhodobě spolupracuje s knihovnami v okolí Semil (projekt BOOKSTART - S knížkou do života ), zajímá ji téma proměny hry a dětství. V rámci každoročních Dnů lidové architektury (Běliště v Železném Brodě, Jílovecká ulice Semily) – prezentuje výstavu: „Víme, s čím si hrajeme? “  

J6 Alena Laláková - Emoční bezpečí

úterý 29.7.

Být milován, přijímán, pochopen patří mezi základní lidské potřeby. Jejich naplnění

vytváří pocit emočního bezpečí. Děti mají vrozenou potřebu vytvářet silné vazby s

pečujícími osobami, protože to zvyšuje jejich šanci na „přežití“. Způsob, jakým pečující osoba reaguje na potřeby dítěte ovlivňuje, jaký si dítě vytváří styl citového navazování vztahů. Styl citové vazby ovlivňuje způsob, jakým lidé komunikují dále ve vztazích, jak zvládají stres, jak reagují na intimitu nebo odmítnutí. Vztahová vazba není neměnná. Může se měnit v průběhu života v důsledku například nových zkušeností či terapie. Průvodce v lesní mateřské škole má tak v rukách velkou moc pozitivně i negativně vztahovou vazbu dítěte ovlivňovat. Dílna bude hledat odpovědi na otázku, co je emoční bezpečí? Jak se u dětí buduje a proč je důležité? Jak na odolnost dětí? Co je teorie vztahové vazby? Jaké jsou

základní principy a druhy vztahových vazeb a jaké jsou jejich důsledky?

Mgr. Alena Laláková je ředitelka organizace Jeden strom z.ú, ZŠ a LMŠ Na dvorečku, členka Rady ALMŠ a Skupiny pro kvalitu, speciální pedagožka-etopedka a rodinná terapeutka. Absolventka dvou pětiletých psychoterapeutických výcviků (integrovaná rodinná terapie a integrativní skupinově dynamicky orientovaná psychoterapie) a dvouletého výcviku psychosociálních dovedností. Je absolventkou rekvalifikačního vzdělávacího cyklu Řízení neziskových organizací. Věnovala se práci v oblasti adiktologie (CNP Drop in). V oblasti speciálně pedagogické a terapeutické se mnoho let věnuje práci s dětmi s opožděným vývojem řeči, ADHD a PAS, rodinné terapii. V oblasti NNO je její specializací etika neziskového sektoru a učitelské profese, v rámci přednáškové činnosti pak evaluace výchovně vzdělávacího procesu, vývojová psychologie předškolního věku, pedagogická a speciálně pedagogická diagnostika.

J7 Rudolf Hettich - Léčivé byliny pro každou ženu i muže

středa 30.7. a čtvrtek 31.7.

Dílna je v německém jazyce, tlumočena do češtiny.

V některých domorodých jazycích výraz pro léčivé rostliny znamená ty, které se o nás starají. Jak se říká, na každou nemoc existuje bylina. Ale kde začít v „džungli“ léčivých rostlin? Tolik zeleně! Tolik názvů! Tolik věcí, které nás mohou zmást! Často stojíme před zelenou zdí. V této dílně začneme nejběžnějšími léčivými rostlinami. Seznámíme se s některými důležitými léčivými rostlinami - jejich významem, léčivými účinky, vzhledem, použitím, přípravou, příznivými místy sběru a určením druhů. Mnoho věcí je třeba se znovu naučit, mnoho věcí je třeba začít žít vědoměji. Účastníci čekají dvě praktické hodiny v říši léčivých rostlin.

Rudolf Hettich je propagátorem přírodní pedagogiky, jejím znalcem a zkušeným lektorem. V roce 1988 založil vzdělávací instituci Gesellschaft für Natur und Umwelterziehung (Společnost pro vzdělávání o přírodě a životním prostředí), věnuje se vzdělávání dospělých a v minulosti vedl kurzy přírodní pedagogiky i pro české pedagogy a průvodce. 

J8 Gabriela Doubek - O smrti smrťoucí

úterý 29.7. a středa 30.7.

Jakým způsobem lze komunikovat s dětmi o smrti a lze toto téma přinášet do prostředí lesní školky? Lektorka otevře téma základních principů, které podporují děti v období ztráty. Konverzační karty “Smrťácké rozhovory” otevírají přirozenou cestou dveře k tématům spojených s vlastní smrtelností a koncem života. Otevření se těmto otázkám a jejich sdílení přímo souvisí, jak pak dále dokáže průvodce lesní školky komunikovat o smrti s dětmi nejen při přímé práci, v kolektivu dětí, ale i v běžném životě. Gabriela Doubek již patnáctým rokem spoluvede spolek ZeMě v Řevnicích a působí zde současně jako průvodkyně hudebně-dramatické výchovy. Její velkou zálibou je organizace a vedení slavností roku. Od r. 2019 je současně součástí organizace Ke kořenům, která podporuje pozůstalé při tvorbě smysluplných a k přírodě šetrných obřadů posledního rozloučení. Jejím přáním je vnášet téma smrti do povědomí širší veřejnosti.

J9 Šárka Nekudová - kavárna pro koordinátorky a ředitelky

čtvrtek 31.7.

Dílna je určena těm, ktěří vedou lesní klub nebo lesní MŠ a cítí se v tom někdy sami. Poskytne prostor pro bezpečné sdílení s dalšími koordinátory a kooordinátorkami či ředitelkami, kteří chtějí budovat kvalitní kulturu LMŠ nebo klubu, být dobrými lídry/němi, chtějí cíleně a kontinuálně rozvíjet a sledovat dopady jednotlivých kroků řízení i výchovně vzdělávacího procesu. Kavárna pro ředitele/ky a koordinátory/ky je úspěšným webinářem, který běží už 2 roky. Mězi nejčastější témata patří strategie školy (vize, mise, cíle, analýzy), řízení a vedení školky, kvalita pedagogického týmu, řízení vzdělávání (ŠVP, evaluace dětí), spolupráce s rodiči. Další témata budou vítána. 

Šárka Nekudová je zakladatelka, ředitelka, pedagožka spolku Frank Bold Kids z.s.  a LMŠ Sýkorka (od 2011 do 2017 lesním klubem, poté LMŠ), a lesního klubu Medlánka (2016). Vystudovala Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity, obor Informační věda a knihovnictví, a Pedagogickou fakultu MU, obor Speciální pedagogika. Od roku 1997 knihovnice Knihovny JAMU Brno. Od roku 2004 v Ekologickém právním servisu (nyní Frank Bold) jako organizační ředitelka,d roku 2009 manažerka projektu „Slaďování rodinného a pracovního života“. Je členkou Rady ALMŠ, a členkou Skupiny pro kvalitu, poradního orgánu ALMŠ.

zpět na programový obsah