Poradíme vám se založením obecní lesní školky
Lesní školky nejčastěji zřizují spolky, stále častěji je ale zakládají také samosprávy.
Založení obecní lesní školky vám může pomoci řešit problém s nedostatečnou kapacitou pro děti v MŠ. Zřízení lesní MŠ není nákladné a poptávka po místech v lesních školkách je vysoká.
Asociace lesních mš vám pomůže založit lesní mateřskou školu nebo lesní třídu při mš profesionálně.


Lesní školky vzdělávají děti v každodenním kontaktu s přírodou a zároveň rozvíjí všechny jejich kompetence, které budou potřebovat.
V České republice již vzniklo několik obecních lesních školek, zřizovaných obcí nebo městskou částí. I vy se můžete stát zřizovateli lesní mateřské školy nebo lesní třídy při MŠ. O místa v obecních lesních školkách je v ČR nyní mezi rodiči veliký zájem.
Se zakládáním a provozem lesních školek pomáháme už 15 let! Neváhejte nás oslovit.

Naše služby pro vás
Máme celou sadu nástrojů k úspěšnému založení obecní lesní školky nebo lesní třídy ve vaší obci nebo městské části.

Odborné poradenství
Vyberte si z našich připravených Zakladatelských balíčků nebo si domluvte individuální konzultaci s našimi odborníky.

Orientace v legislativě
Založení a provoz lesní mš upravuje spoustu zákonů a vyhlášek. Pomůžeme vám se v dané legislativě vyznat.

Partnerství
Zakladatelé lesních mš se mohou stát členy ALMŠ a získat tak rozsáhlou a stabilní podporu v začátcích i během následujícího provozu.
Přehled nejčastěji kladených otázek
Lesní MŠ zřizované veřejnými zřizovateli, nejčastěji obcemi, čerpají PHmax dle stejného principu jako jiné MŠ. Platy nepedagogických pracovníků pak, stejně jako u ostatních MŠ zajišťují normativy určené kraji. Z naší zkušenosti můžeme konstatovat, že školky s alespoň 4 třídami zpravidla dostávají dostatečný normativ na úvazek nepedagogického pracovníka resp. pracovníků, kteří zajišťují pozici chůvy.
Lesní školky jsou alternativou k tradičnímu předškolnímu vzdělávání. Kladou důraz na pobyt dětí v přírodě a vzdělávání mimo učebny, přímo v prostředí přírody, nejčastěji lesa. Odpočinek dětí probíhá v zázemí, které má nejrůznější podoby (jurta, chatka, maringotka apod.). Zde mají také uložené náhradní oblečení a pomůcky na ven. Děti z lesních školek však netráví celý rok jen v lese. Nedílnou součástí programu jsou i návštěvy kulturních akcí a veřejných institucí. V českém prostředí mají formu lesních MŠ nebo lesních klubů, výjimečně dětských skupin.
Ve školce je většinou 16 dětí ve skupině za doprovodu 2 dospělých osob (často nazývaných „průvodci”). V LMŠ je navíc určena konkrétní kvalifikace, kterou musí oba splňovat. Děti v lesní školce tráví většinu dne venku, do zázemí si chodí zpravidla jen odpočinout v době po obědě, případně v zázemí obědvají, pokud venkovní podmínky nedovolují jíst venku. Vybavení dětí následuje rčení: "Není špatné počasí, pouze špatné oblečení.". Nosí několik vrstev z materiálů vhodných pro dané roční období a v zázemí mají uloženo náhradní oblečení. Pokud jsou děti správně oblečené, zima jim není, což dokládají zkušenosti našich kolegů z Irska (tam prší skoro pořád), či ze Skandinávie (na severu člověk teprve pozná, co je zima a závěje). Jinými slovy, dětem je teplo, jsou v suchu a v postupně se také učí, jak toho docílit. Na čerstvém vzduchu při proměnlivé okolní teplotě se také děti účinně otužují a posilují imunitní systém.
Součástí zázemí bývá zahrada, často také s "blátivou kuchyní", která obvykle nahrazuje tradiční pískoviště. Plastové bábovičky jsou nahrazeny nejrůznějšími rendlíky, hrnci a naběračkami. Důležitým materiálem pro hru je bláto, které díky dětské fantazii dokáže získat nekonečně forem.
V zázemí školky najdete knihy, hry a materiály pro tvoření převážně z přírodních materiálů. Na záplavy hraček či digitální technologie můžete zapomenout. Hlavní materiál pro hru a rozvoj tvořivosti nabízí pestré prostředí lesa.
České lesní školky se nejvíce inspirovaly v Německu, kde lesní školky existují více než 20 let. Ve Skandinávii, která má jeden z nejlepších systémů vzdělávání na světě, je vzdělávání v úzkém kontaktu s přírodou běžnou praxí celé poslední století. V České republice byla první lesní školka založena v roce 2008. V roce 2011 založily první tři lesní školky spolu s Terezou Valkounovou Asociaci lesních mateřských škol s cílem prosadit lesní mateřskou školu jako plnohodnotnou, státem uznávanou formu předškolního vzdělávání. Toho se podařilo dosáhnout v roce 2016, od té doby fungují lesní školky v ČR jako lesní mateřské školy, nebo lesní kluby. V roce 2023 jich je již přes 200, většina z nich je členem Asociace lesních MŠ (mapa lesních klubů a mateřských škol).
Třída v lesní MŠ má kapacitu 15 - 16 dětí na 2 dospělé, na každých dalších „započatých“ 8 dětí je třeba 1 další dospělý, ačkoliv je přípustná i varianta, že se třída MŠ naplňuje až do počtu 22 dětí (na 2 dospělé), tuto variantu z hlediska bezpečnosti nedoporučuje ani MŠMT ani ALMŠ.
Počet dětí v třídě lesní MŠ je definován ve Vyhlášce 14/2005 v § 2 odst. 4. Počet 8 dětí na 1 dospělého je upraven ve stejné vyhlášce v § 5 odst. 4: ”Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy”. Les je považován za prostředí náročné na zajištění bezpečnosti VŽDY, proto není možné, aby byl venku s dětmi jen 1 dospělý i kdyby dětí bylo jen 5.
Bližší informace naleznete v kapitole 3 Infobalíčku.
Ano, lesní MŠ musí být v provozu od pondělí do pátku, po dobu 6,5 - 9 hodin při celodenním provozu, polodenní provoz není časově specifikován. Provoz MŠ určuje vyhláška č. 14/2005 Sb. v § 1c.
Zázemím lesní MŠ je prostor definovaný školským zákonem (viz níže) a stavebním zákonem jako “zázemí lesní mateřské školy a výdejny lesní mateřské školy o celkové zastavěné ploše všech staveb do 55 m2, s výjimkou hygienického zařízení, bez podsklepení, s nejvýše jedním nadzemním podlažím. ” Typicky je tvořený maringotkou, jurtou, hliněným domkem, teepee či chatou. Nejčastěji se jedná o kombinaci výše zmíněného. Zázemí LMŠ využívá k uskladnění vzdělávacích pomůcek, náhradního oblečení dětí a dalšího vybavení. Dále je zázemí využíváno pro pro odpočinek dětí zejména po obědě, v zimě pro ohřátí, v létě pro ukrytí před sluncem. Samozřejmostí je vyhrazení části zázemí pro zajištění správné hygienické praxe. Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 6.
Definici lesní MŠ naleznete v odstavci 9 v §34 školského zákona č. 561/2004 Sb., který říká, že: “Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Pokud je zázemí lesní mateřské školy nebo výdejna lesní mateřské školy stavbou, musí splňovat podmínky drobné stavby zázemí lesní mateřské školy nebo výdejny lesní mateřské školy podle stavebního zákona.”
A následně ve stavebním zákoně č. 283/2021 Sb., Příloze č.1 bodě 27, který říká, že za drobnou stavbu se má považovat “zázemí lesní mateřské školy a výdejny lesní mateřské školy o celkové zastavěné ploše všech staveb do 55 m2, s výjimkou hygienického zařízení, bez podsklepení, s nejvýše jedním nadzemním podlažím.”
Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 6.
Ano. Příprava dětí na školu musí být obsažena ve ŠVP, je jedním z jeho zásadních cílů. Bližší info naleznete v kapitole 4 Infobalíčku.
Lesní mateřská škola (LMŠ)
Lesní MŠ je zapsána v Rejstříku škol a školských zařízení, dostává finanční příspěvky od státu a děti v ní mohou plnit povinný rok předškolní docházky. Je pod kontrolou České školní inspekce a Krajské hygienické stanice. LMŠ definuje školský zákon (561/2004 Sb. v aktuálním znění): „Za lesní mateřskou školu se považuje mateřská škola, ve které vzdělávání probíhá především ve venkovních prostorách mimo zázemí lesní mateřské školy, které slouží pouze k příležitostnému pobytu. Pokud je zázemí lesní mateřské školy nebo výdejna lesní mateřské školy stavbou, musí splňovat podmínky drobné stavby zázemí lesní mateřské školy nebo výdejny lesní mateřské školy podle stavebního zákona.” Provozní podmínky a vybavení lesních MŠ blíže popisuje §9 vyhlášky 410/2005 Sb. Zakladateli LMŠ jsou většinou neziskové organizace (spolky), stále častěji se mezi zakladatele řadí i obce. V obecních LMŠ bývá školkovné v obdobné výši jako v obecní “kamenné” MŠ. Ostatní lesní MŠ musí svůj provoz dofinancovat převážně ze školkovného od rodičů.
Lesní klub (LK)
Lesní klub není zapsán v Rejstříku škol a školských zařízení, nedostává žádné pravidelné příspěvky od státu a děti v něm nemohou plnit povinný rok předškolní docházky. Provoz klubu nepodléhá žádným povinným kontrolám. Obvykle se jedná o dlouhodobý komunitní neziskový projekt, který svůj provoz šije na míru možnostem, podmínkám a v neposlední řadě potřebám komunity a místa, kde se nachází. Každá taková organizace má etický závazek hájit čest vzdělávání v přírodě a je na rodiči, aby byl důsledným kontrolním orgánem v zájmu dětí.
Ne. Školský zákon č. 561/2004 Sb. tuto možnost vylučuje v § 179 odst. 3, a to i v případě, že lesní MŠ zřizuje a provozuje obec. Obec lesní MŠ zřídit může, ale jen jako alternativu ke kamenné MŠ.
Standardní termín uzávěrky pro zápis do školského rejstříku je září roku předcházejícího školnímu roku, kdy chcete začít učit tzn. v září 2024 odevzdáváte první sadu podkladů pro spuštění provozu lesní MŠ v září 2025.
Ano, každá lesní MŠ musí mít svého ředitele/ku, nicméně jeden ředitel/ka může vykonávat tuto funkci ve více mateřských školách.
Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 3.
Ne. Musí se hlásit do rejstříkové MŠ a je jedno, jestli je spádová, kamenná, nebo lesní.
Ne. Vyhláška o povinném předškolním vzdělávání č. 14/2005 Sb. určuje v §1c rozsah povinného předškolního vzdělávání v mateřské škole na 4 hodiny/pracovní den. A toto vzdělávání mohou poskytovat jen rejstříkové MŠ. Současně není možné kombinovat individuální vzdělávání a docházku do rejstříkové MŠ.
Ne. Školský zákon stanovuje, že se povinné předškolní vzdělávání plní právě v jedné mateřské škole. Výjimku mají děti ve střídavé péči dvou zákonných zástupců. Podrobněji viz Soubor pedagogicko-organizačních informací MŠMT z 30. 8. 2022, konkrétně kapitola 4.5.
Většina lesních MŠ má soukromého zřizovatele (často spolek či ústav). Proto se řídí zákonem č. 306/1999 Sb. o dotacích soukromým školám a normativem pro soukromé školy. Na rok 2022 je normativ neinvestičních výdajů 76 024 Kč/dítě/rok; normativ pro výdejnu lesní MŠ je 3 601 Kč/dítě/rok. Pozor, přinejmenším v prvním roce dostane MŠ jen 60% dotace. Protože je zvýšení % vázáno na návštěvu ČŠI a na její návštěvu jsou pořadníky, doporučujeme kontaktovat ČŠI včas, aby Vás zařadila do svého plánu kontrol. Pro státní/obecní zřizovatele určuje výši státní podpory MŠMT (pedagogičtí pracovníci) a kraj (nepedagogičtí pracovníci).
Ano. Z hlediska normativu, nebo vykazování obsazenosti se však obsazené místo započítává jen jednou, přičemž jedno dítě může chodit dopoledne a druhé odpoledne. Do normativu se tedy takové 2 děti započítávají jako jedno dítě. Stejně tak, pokud jedno dítě chodí pondělí, úterý, středa a druhé dítě čtvrtek, pátek, zapisuje se do normativu i výkaznictví obsazenosti jako 1 dítě, i když reálně má každé dítě svůj evidenční list. Počet 15 - 16 dětí tedy bereme jako 15 dětí zapsaných na dané dopoledne a odpoledne při provozu pondělí - pátek. Stává se však, že si konkrétní kraje zvolí jiný způsob zápisu. Proto při prvním vyplňování kontaktujte svůj školský odbor.
Dítě v režimu individuálního vzdělávání se nezapočítává do kapacity třídy. Přijímání nad kapacitu je však v pořádku a není MŠMT rozporováno. Státní MŠ na takové dítě nedostane dotaci, protože nedostávají peníze “na hlavu”. U soukromých MŠ stanovuje MŠMT výši příspěvku na 5% normativu. U dětí nad povolenou kapacitu školy, zapsanou v rejstříku, dostane škola 0%. Je v souladu s legislativou, požadovat u soukromých MŠ od rodičů za tuto službu poplatek.
Ve vyhlášce č. 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých §9, který vymezuje pravidla následovně:
(1) “V lesní mateřské škole musí být zabezpečen dostatek pitné vody k pití, osobní hygieně a pro potřeby poskytnutí první pomoci. K donášení nebo dovozu pitné vody mohou být použity pouze pro tento účel vyčleněné čisté a uzavíratelné nádoby zhotovené z materiálů určených pro styk s potravinami.
(2) V bezprostřední blízkosti zázemí lesní mateřské školy nebo v zázemí lesní mateřské školy musí být umístěno hygienické zařízení se záchodem a tekoucí pitnou vodou a prostředky osobní hygieny, zejména toaletní papír, mýdlo a prostředky pro hygienické osušení rukou.
(3) Zázemí lesní mateřské školy musí být udržováno v čistotě, suchu a ve stavu neohrožujícím zdraví dětí, musí být vybaveno prostředky pro poskytnutí první pomoci a musí umožňovat uložení osobních věcí dětí a materiálního vybavení lesní mateřské školy.
(4) Zázemí lesní mateřské školy dále musí umožňovat ochranu dětí před nepříznivými klimatickými podmínkami.”
Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.
Nikoliv. Tekoucí voda zahrnuje i vodu tekoucí z barelu/várnice skrze výtokový kohout, Důležité je, aby voda byla pitná.
Pokud je LMŠ soukromá, zřizovaná například spolkem, nebo ústavem, musí mít ředitel/ka vzdělání postačující pro učitele v MŠ (tedy ten, kdo u Vás může nastoupit na pozici „pedagog“, má i odpovídající vzdělání na pozici „ředitel“) a 3 roky praxe „spočívající ve výkonu přímé pedagogické činnosti nebo v činnosti, pro kterou jsou potřebné znalosti stejného nebo obdobného zaměření, nebo v řídící činnosti nebo v činnosti ve výzkumu“. Pokud by šlo o školku obecní či státní, musí mít ještě další vzdělání, tzv. školský management. Kvalifikaci ředitele definuje zákon o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb. v § 3 a § 5.
Průvodce lesní MŠ pracuje vždy v týmu minimálně dvou osob: průvodce - pedagog a průvodce - nepedagog. První osoba musí být vzdělaná v pedagogice pro předškolní stupeň, druhá osoba musí mít alespoň kvalifikaci chůva.
Kvalifikace učitel pro MŠ je daná zákonem o pedagogických pracovnících 563/2004 Sb. v § 3 a § 6.:
· VŠ obor pedagogika pro MŠ,
· VŠ pedagogika pro 1.stupeň ZŠ doplněná o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,
· VŠ Pedagogické vědy pro 1. stupeň ZŠ doplněné o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,
· VŠ vychovatelství doplněné o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,
· VŠ pedagogika volného času doplněné o tzv. pedagogické minimum pro učitele MŠ,
· VOŠ učitel pro MŠ,
· VOŠ vychovatel doplněná o pedagogické minimum na VŠ,
· SŠ učitel v MŠ,
· SŠ vychovatel doplněná o část maturity zaměřenou na pedagogiku předškolního věku,
· VŠ speciální pedagogika,
· VOŠ speciální pedagogika.
Máte-li pochybnost, zda Vaše kvalifikace odpovídá výše uvedenému výčtu, nejděte svůj diplom s kódem Vašeho studijního oboru a kontaktujte zaměstnance MŠMT zabývajícího se kvalifikacemi pedagogických pracovníků.
Zajímají-li Vás rámcové možnosti studia, které splňuje požadavky výše, využijte přehled studijních příležitostí (dokument je již staršího data, ale jistě Vám pomůže v orientaci ve studijních možnostech).
Průvodce - nepedagog může mít následující kvalifikace, které jsou uvedeny ve vyhlášce 14/2005 v § 5 odst. (6).:
· pedagogické vzdělání jako učitel mateřské školy (popsáno výše),
· vychovatel,
· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako všeobecná sestra,
· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako dětská sestra,
· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako zdravotnický asistent,
· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako porodní asistent,
· zdravotnicky zaměřené vzdělání jako zdravotnický záchranář,
· kvalifikaci chůvy pro děti do zahájení povinné předškolní docházky.
Pozor, existuje více kvalifikací s obdobným názvem i náplní. Pro práci v lesní MŠ je však uznávána jen kvalifikace chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky (kód: 69-017-M).
Ano. Rejstříková zařízení mohou zaměstnávat také asistenty pro děti se speciálními potřebami a to ve zcela stejném režimu jako „kamenná“ zařízení. Pozor, kvalifikace asistent pedagoga není dostatečná pro práci tzv. nepedagogického pracovníka s kvalifikací (viz výše). Současně platí, že pokud je asistent určen pro konkrétní dítě/děti se specifickými vzdělávacími potřebami, má se věnovat právě jemu/jim, nikoliv ostatním dětem, proto takového člověka Česká školní inspekce neuznává jako další dospělou osobu, která je přítomná při vzdělávání venku.
Nemusí, zákoník práce č. 262/2006 Sb. v § 88 pamatuje na profese, kde není přerušení práce možné. Učitel může obědvat s dětmi a čas oběda se mu započítává jako odvedená práce.
Lesní MŠ přijímá jen děti, které jsou řádně očkované. Výjimku tvoří děti plnící povinnou předškolní docházku.
Pro pětileté děti v režimu povinného roku předškolní docházky, platí stejné pravidlo jako u ZŠ, tedy, že do takového vzdělávání mají být přijaty všechny děti bez ohledu na jejich zdravotní stav, tedy i děti neočkované a nedoočkované. Máte-li konkrétní dotazy, prosím, kontaktujte nás.
Bližší informace naleznete v Infobalíčku, kapitole 11.
Není, nicméně doporučujeme 2 toalety pro děti a 1 toaletu pro dospělé. Minimem je 1+1.
Nikoliv. Tekoucí voda zahrnuje i vodu tekoucí z barelu/várnice skrze výtokový kohout, Důležité je, aby voda byla pitná.
Nemusí, je možné používat jednorázové papírové ubrousky, nebo jednorázově textilní ručníky, které následně vyperete.
Rejstříková MŠ musí dětem zajišťovat stravování. Vedle pitné vody je to také oběd a 2 svačiny. Nejčastěji jídlo vydává ve vlastní výdejně lesní MŠ, která nemusí být "kamennou" stavbou. Běžné je, že si děti nosí dopolední svačiny z domova stejně, jako je tomu na ZŠ.
HACCP je doslova zkratkou pro "Hazard Analysis and Critical Control Points" (analýza nebezpečí a kritické kontrolní body) a vychází z Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 852/2004 ze dne 29. dubna 2004 o hygieně potravin.
HACCP se používá při manipulaci s potravinami (vaření, transport, výdej, likvidace). Je to takový seznam, kde na jedné straně máte vyjmenované, co všechno se může u jídla pokazit a k tomu máte na druhé straně uvedená opatření co udělat, aby se daná věc nestala. Např: problém: Jídlo bude kontaminováno hrubými nečistotami (rozumějte: napadá do něj listí nebo bahno) x opatření: osoba vydávající jídlo má ochranný oděv (plášť a šátek, tak nic z průvodce nepadá do jídla), při přerušení výdeje kastroly přiklopí pokličkou. Výsledkem je zdravé jídlo.
Cílem HACCP je předejít zdraví ohrožujícím situacím, které mohou vzejít z nesprávné přípravy jídla, či manipulace s jídlem. HACCP je založen na poměrně jednoduchých principech. ALMŠ pořádá pro členy každoročně školení k tvorbě a hodnocení HACCP s externí expertkou.
Jakákoliv organizace, jejíž zaměstnanci sahají na jídlo dětí (výdej, nebo příprava jídla). Platí, že 1 zaměstnanec musí být každé 3 roky proškolen odborníkem. Následně školí zbytek týmu. Každá organizace si sama stanoví, jak často reviduje HACCP (je to zpravidla 1x ročně a rovnou se u toho interně školí). ALMŠ pořádá pro členy každoročně školení k tvorbě a hodnocení HACCP s externí expertkou (toto školení odpovídá požadavku na školení odborníkem). Blíže viz zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb. § 19 a § 20.
Ano. Jedná se o plnohodnotný způsob zajištění povinností pro obce vyplývající z novely zákona č. 247/2014 Sb. Není žádnou překážkou, že taková třída nebude oficiálně spádová. Zákon z tohoto pohledu vnímá “spádovost” čistě prostorově, nikoliv v dalších významech školského zákona (dětské skupiny také nejsou spádové).
Novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, který zavádí povinnost obce zajistit podmínky pro výchovnou péči o dítě, a to ode dne dosažení 3 let věku dítěte nabude účinnosti 1. ledna 2026, fakticky se tak povinnosti budou týkat až zápisů na školní rok 2026/27.
Celý text novely dostupný zde (zejména §13b).
Teoreticky ano. Lesní MŠ se mohou stát pro rodiče levnější tím, že rodiče dostanou od obce příspěvek není-li jejich dítě přijato ke vzdělávání do spádové MŠ. POZOR, tato možnost neplatí pro lesní kluby, resp. platí jen pro lesní kluby, které jsou současně dětskými skupinami.
Lesní MŠ i lesní kluby které nejsou dětskými skupinami, mohou navázat vzájemně výhodnou spolupráci s obcemi, které nemají dostatečné vlastní kapacity a společně vymyslet vzájemně výhodné řešení.
O čem novela je?
Zákon zavazuje obce, aby dětem od 3 let věku:
-
zajistili místo ve své spádové MŠ nebo dětské skupině provozované kýmkoliv, avšak v konkrétní spádové oblasti,
-
nebo se souhlasem rodiče místo v MŠ provozované kýmkoliv nebo dětské skupině provozované kýmkoliv mimo svou spádovou oblast,
nebo rodiči přispěli na platbu školkovného v MŠ či dětské skupině a to až do výše dané následujícím prostým výpočtem: “Čerpá-li poskytovatel příspěvek na provoz dětské skupiny, stanoví se maximální denní úhrada rodiče včetně daně z přidané hodnoty za službu péče o dítě v dětské skupině jako podíl čtyřnásobku měsíční minimální mzdy a koeficientu 261. Maximální denní úhrada rodiče se stanoví při obsazení kapacitního místa dítětem ve věku od 6 měsíců do dne 31. srpna po dosažení 3 let a při obsazení kapacitního místa v sousedské dětské skupině. Částka maximální denní úhrady rodiče se zaokrouhlí na celé koruny dolů”. To je 318 Kč/den při celodenní pětidenní docházce, tedy něco přes 6 000 Kč/měsíc, záleží na počtu pracovních dní v měsíci i délce docházky dítěte. Podrobné informace k výpočtu naleznete na webu MPSV a podrobnosti k novele zákona zde.
Jak zákon příspěvek rodiči podmiňuje?
Rodič bude muset:
-
pracovat, studovat, být živnostník platící soc. pojištění, být registrován na úřadu práce, nebo pečovat o osobu blízkou ve stupni závislosti II a více (zcela přesně viz. §13b odst. d.) a tuto skutečnost doložit v žádosti obci,
-
mít potvrzení, že dítě bylo řádně očkováno, je imunní, nebo má kontraindikaci
-
klasicky si požádat v řádném termínu o přijetí dítěte do spádové MŠ,
-
zažádat o příspěvek obec nejpozději do 30ti dnů od vyrozumění o nepřijetí dítěte do spádové MŠ.