Studijní materiály a výzkumy

Lesní mateřské školy a lesní kluby jsou v České republice fenoménem, který přitahuje pozornost studentů/tek, odborníků/nic z různých oborů i rodičů. Nahlédněte pod pokličku tématu lesních mateřských škol. Na této stránce najdete: 

Další materiály můžete lze získat v rámci seminářů pořádaných pobočným spolkem ALMŠ - Školou lesem. Na přání poskytujeme také konzultace s odborníky.

 

WEBY VĚNUJÍCÍ SE KONTAKTU DĚTÍ S PŘÍRODOU

Český portál ekopsychologie, který se kontaktu dětí s přírodou dlouhodobě věnuje www.ekopsychologie.cz a www.facebook.com/ekopsychologie.

Portál vzdělávacího centra TEREZA, podporující pobyt dětí venku. Zahrnuje také stránku věnovanou výzkumům www.jdeteven.cz.

Portál ALMŠ, který vznikl v rámci projektu Advokační podpora předškolního vzdělávání v přírodě, s cílem sjednocovat a rozvíjet dobré legislativní a administrativní podmínky pro vznik i provoz NNO provozujících LMŠ/LK a podporovat tak tuto formu vzdělávání. www.vlesejakodoma.cz.

Lesní terapie je směr, který vnímá přírodu jako místo, kde lze léčit člověka zasaženého civilizačními nemocemi, stresem, nejistotou. Shrnuje zkušenosti i výzkumy o přínosu kontaktu člověka s přírodou.

Cíle udržitelného rozvoje Organizace spojených národů jsou důležitým východiskem. Propojují každodenní praxi s dětmi v lese s tím, co je celosvětovou výzvou do budoucnosti. Stránka vysvětluje, jaké globální cíle hrají stěžejní roli pro udržitelný život. 

Zahraniční weby:

Web učitele přírodní pedagogiky Rudolfa Hetticha, který na kurzech pořádaných ALMŠ a Školou lesem proškolil desítky průvodců v ČR. 

Stránka Mezinárodní asociace přírodní pedagogiky, kde lze nalézt záznamy z pořádaných konferencí. 

Britská autorka a propagátorka přírodní pedagogiky Claire Warden vydává blog a podcast

 

STUDIJNÍ MATERIÁLY A LITERATURA

Nejlepší hry z lesních školek. Valkounová Tereza, Daniš Petr. Cpress, 2019. 
Kniha pro rodiče, průvodce a učitele předškolních dětí přináší výběr her, které se osvědčily v lesních školkách.

Děti v přírodě: ohrožený druh? Daniš Petr. TEREZA, vzdělávací centrum, z.ú., 2016. Krátká a významná kniha o významu kontaktu s přírodou pro zdraví a učení našich dětí. Ke stažení.

Ekoškolky a lesní mateřské školy. Vošahlíková (Valkounová) Tereza a kol., 2012.
Praktický manuál Ministerstva životního prostředí pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. 

Pět zlatých klíčů. Helle Heckmann, 2019. Malvern.
Helle Heckmann po dlouhých letech zkušeností popisuje základní principy práce s dětmi. Patří mezi ně jasnost a srozumitelnost, péče a vnímání dospělého jako vzoru hodného nápodoby. V knize také jednoduše a prakticky popisuje potřeby malých dětí a nabízí cesty a řešení, jak jim my dospělí můžeme poskytnout co nejlepší péči. 

Der Waldindergarten. Ingrid Miklitz, 2011. Cornelsen.
Základní kniha pro zakládání a provoz lesních školek v Německu.

Forest School and Outdoor Learning in the Early Years. Sarah Knight, 2013. Sage Publishing. 

Risk & Adventure in Early Years Outdoor Play. Sarah Knight, 2011. Sage Publishing. 

No Fear. Growing up in a risk averse society. Tim Gill, 2007. Calouste Guberkian Foundation.
Ke stažení.

Last Child in the Woods. Richard Louv, 2005, (první vydání).

 

STUDIJNÍ MATERIÁLY ALMŠ

METODIKA PŘÍRODNÍ PEDAGOGIKY 

Metodická příručka z projektu Přírodní pedagogika pro pokročilé. Projekt a příručka byly podpořeny Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy v rámci Výzvy na podporu vzdělávání v regionálním školství a podporu aktivit integrace cizinců na území ČR v roce 2020.

PŘÍRUČKA PRO PRŮVODCE LESNÍ ŠKOLKY MATERIÁLY Z PROJEKTU ADVOKAČNÍ STRATEGIE VE V4 ZEMÍCH

Materiály z projektu Advokační strategie ve V4 zemích. Projekt byl podpořen Mezinárodním visegrádským fondem

PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ MINIMUM PRO PRŮVODCE LESNÍ ŠKOLKY 

Materiály z cyklu Provázet odborně a vědomě, pedagogicky-psychologické minimum pro pedagogy LMŠ/LK, který se konal v rámci projektu Rozvíjení kapacit LMŠ v ČR. Podpořeno z ESF.

SKRIPTA KE VZDĚLÁVACÍMU CYKLU KOORDINÁTOR LESNÍ ŠKOLKY

Materiály z cyklu Koordinátor LMŠ, který se konal v rámci projektu Rozvíjení kapacit LMŠ v ČR. Podpořeno z ESF.

PŘÍRODOVĚDNÉ METODICKÉ LISTY
(podpořeno Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR)

MATERIÁLY Z PROJEKTU PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNÝ ROZVOJ
(podpořeno z Fondu pro NNO)

MANUÁL VZDĚLÁVÁNÍ NA DÁLKU 
vznikl v roce 2020, kdy byla uzákoněna povinnost distančního vzdělávání, informace a samotné materiály najdete ZDE.

 

PŘEHLED VYSOKOŠKOLSKÝCH PRACÍ NA TÉMA LESNÍCH ŠKOLEK


Za kvalitu uvedených prací zodpovídá absolvent a vedoucí práce, zde uvádíme seznam realizovaných studentských prací pro možnost navázat na již zpracované informace.

FIALA, Jan. Právní aspekty lesních mateřských škol: rigorózní práce.  Praha, Právnická fakulta Masarykovy univerzity, 2016/2017.

KAPUCIÁNOVÁ, Magdalena. Lesní mateřské školy: magisterská práce. Praha, Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. Dostupná na vyžádání.

KRYLOVÁ, Vendula. Motivace matek k umístění dítěte do lesní mateřské školy: bakalářská práce. Brno, Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 2012. Dostupná na vyžádání.

MÁCHALOVÁ, Hana. Biotop lesa a jeho využití v mateřské škole: bakalářská práce. Ostrava, Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2012.

 

VÝZKUMY

Obecné výzkumy k tématu významu kontaktu dětí s přírodou zpracoval PETR DANIŠ v publikaci DĚTI VENKU, OHROŽENÝ DRUH? 

 

Výsledky pilotního výzkumu KOŘENY PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY.
Krajhanzl Jan, Valkounová Tereza, Vostradovská Helena. 2012. 

 

VNÍMÁNÍ LESNÍCH MATEŘSKÝCH ŠKOL VEŘEJNOSTÍ.
Petra Vaňková. Sociologický výzkum na téma lesních školek, 2016. Závěrečná zpráva a článek o výzkumu

 

JAK SI VEDOU LESNÍ MŠ A KLUBY V DOBĚ KORONAVIROVÉ KRIZE?
Květen 2020.
Sběr dat: 7. 3. 2020 - 16. 4. 2020.
Realizovala Asociace lesních mateřských škol mezi svými členskými organizacemi. 
Výsledky písemného a telefonického dotazování. Zpracovaný výstup
Mapování je součástí projektu Advokační podpora předškolního vzdělávání v přírodě. Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska. 

 

MAPOVÁNÍ STAVU A POTŘEB LESNÍCH ŠKOLEK V ČR 2021
Souhrn otázek 2021Vybrané výsledky z roku 2021.

Otevřená anonymizovaná data 2021

Mapování proběhlo i v roce 2022, výstupy zpracováváme a budeme je postupně zveřejňovat zde. Rádi poskytneme podrobněji zpracovaná data studentům pro další analýzu.

Mapování je součástí projektu Advokační podpora předškolního vzdělávání v přírodě. Projekt podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska. 

Přihlášení

Zapomněl jsem heslo Registrovat se