ZaHRAda – jak to udělat, aby nesla dobré plody
Zpět na výpis
Zveřejněno: 5. 9. 2025

Zavřete na chvíli oči a vzpomeňte si na místo v zahradě, které vám bylo nejbližší, když jste byli malí. Jak to tam vonělo? Jak chutnaly plody? Měli jste tam úkryt, kde jste se cítili v bezpečí? Vraťte se na chvilku na toto místo a zkuste si ten zážitek přenést i do plánování zahrady své školky. Pocit svobody, vůně, barvy, zvuky, vše co jste zažili na tomto místě se navždy stalo součástí vaší osobnosti. Bylo by skvělé, kdyby i zahrada lesní školky dokázala vyvolávat takové pocity, které si děti uchovají po celý život.

Letos je úrody opravdu dost – děti si pochutnávají na sladkých hruškách, dozrávají voňavá rajčata a koše se plní jablky. Zahrada ale nemusí přinášet jen plody k jídlu. Je to prostor, kde děti získávají zkušenosti, učí se spolupracovat, pečovat a žasnout. Je to místo, kde si mohou svobodně hrát. A právě tyto dary zahrady mají často tu největší hodnotu.

Na začátku školního roku stojí za to promyslet, jak chcete zahradu letos využít – aby byla užitečná dětem i dospělým, aby se v ní setkával život školky s životem rodin a aby byla otevřená novým nápadům. Zkrátka, jak zahradu proměnit v místo, které přináší radost každému, kdo ji navštíví.

"Zahrada je místem, odkud děti vycházejí a kam se vracejí, kde mohou v opakujících se přírodních cyklech vidět, že péče přináší užitek, že dospělí pracují rukama a dělají smysluplné věci. Zahrada je místem láskyplné péče."

Johana Passerin, členka Skupiny pro kvalitu ALMŠ

Podzim je ideální čas pro slavnosti a společná setkání, která posilují komunitu školky. Využíváme plody vlastní úrody – mícháme čaje z bylin, nebo vyrábíme krémy z nasbíraných plodů a sázíme nové keře či trvalky, které nám k těmto účelům poslouží příští rok. Některé trvalky je dobré sadit už na podzim, přes zimu vám dobře zakoření a na jaře dobře porostou. Vyhraďte si prostor pro setkávání – s ohništěm, ať už pevně umístěným nebo přenosným, a s dostatkem špalků či lavic, které lze podle potřeby přesouvat.

"Ve Vrabčím hnízdě používáme přenosné ohniště. Celou naší zahradou se vine "kamenná řeka", která má široké ústí a na něj ohniště umisťujeme hlavně během slavností. Na ohni si během slavností vaříme v kotlíku na trojnožce polévku nebo čaj. Když si chceme dělat táborák a sedět u ohně, umisťujeme ohniště do jiné části zahrady, kde je více prostoru a přemístíme k němu také všechny špalky, které jindy bývají v kruhu." 

Tereza Sládečková, zakladatelka LMŠ Vrabčí hnízdo

Inspirace z Letního kempu

Německý pedagog a propagátor přírodní pedagogiky Rudolf Hettich letos účastníky Letního kempu vedl k úplně novému pohledu na přírodu a ukazoval jim, jak mohou využít léčivou sílu bylin aniž by je museli jíst nebo pít. Bylina, která vám má něco dát, si vás zkrátka umí přitáhnout a dá vám to, co potřebujete - pokud tomu dáte prostor vy. Nezapomeňte proto při plánování zahrady na divoké rostliny, nechte část trávy vyrůst nebo vysaďte směs s kvetoucí loukou. Možná vám první rok vyroste něco nečekaného ale nenechte se odradit, dejte zahradě prostor, aby vás překvapovala.

V malé divočině na zahradě si najdou úkryt i živočichové, kteří jsou pro rovnováhu v zahradě důležití. V berlínské lesní školce Robin Hood mají kolem těchto ostrůvků divočiny položené nízké klády, aby bylo i dětem jasné, že je to útočiště pro zvířata, která zde v keřích nebo v zemi mohou mít díky klidu a bezpečí svá hnízda.

I na loňské Letní škole se zahrada objevovala v přednáškách i workshopech. Klára Krchňavá ve své dílně Pestrá zahrada zdůraznila, že základem úspěšné zahrady je pečlivé plánování a kladla účastníkům na srdce, aby si dobře odpověděli na tyto otázky:

  • Kdo zahradu využívá?
  • Jaký máme vztah k zahradničení a kolik času mu můžeme věnovat?
  • Jak je řešena voda a přístup ke sklizni během prázdnin?

Na tyto otázky si odpovězte, abyste neměli při plánování "velké oči" a nevrhali se do něčeho, co pro vás později bude spíše zátěží. 

Plánujte a nebojte se změny

Podzim je skvělá doba k plánování – možná chystáte první brigádu s rodiči, nebo uvažujete o větších změnách v zahradě. Stále více školek spolupracuje s krajinářskými architekty, kteří vám poradí s celou koncepcí zahrady, nejen s rozmístěním rostlin a výběrem stromů či s tím, kolik prostoru jim dát. Do plánování se zapojuje i celý tým, protože jen vy víte, která místa je třeba mít neustále pod dohledem kvůli bezpečnosti dětí.

Architektka a urbanistka Vendula Markevičová se věnuje hlavně veřejnému prostoru a krajině a navrhuje mimo jiné zahrady pro základní i mateřské školy. Má zkušenosti také s plánováním zahrad pro lesní školky a říká o nich: “Co největší množství prvků by v zahradě nemělo mít své stálé místo, včetně rostlin a dětí. Svobodný pohyb, změna, hra - to vše musí být přirozenou součástí zahrady. Jinak řečeno, trocha nepořádku a chaosu v zahradě rozhodně neuškodí.”

Inspirací pro nás mohou být i tzv. dobrodružná hřiště (adventure playgrounds), která se konečně po dlouhé době, co jsme je obdivovali v Německu, dostali i k nám a začínají vznikat v Praze. Tato hřiště nechávají prostor dětské tvořivosti a touze po budování. Jsou to místa, kde děti samy rozhodují, co a jak postaví, kde mohou experimentovat s materiály, bourat a znovu stavět. Podobný princip můžete přenést i do zahrady lesní školky – nechat v ní „otevřený koutek“ s deskami, klacky nebo bedýnkami, které si děti podle potřeby přestaví na domek, loď nebo tajnou skrýš. Takové prostředí je nejen hravé, ale učí děti spolupracovat, řešit problémy a vnímat zodpovědnost za společné dílo.

Děti milují skrýše a domečky, zvlášť ty, které si mohou neustále přestavovat a vylepšovat. Skvělým nápadem je na školkový pozemek umístit staré klády, o které lze opírat dřevěná prkna – děti tak mohou stavět bez kladívek a hřebíků a své stavby kdykoli měnit. Mnoha školkám se také osvědčily vrbové stavby, které v každém ročním období vypadají jinak. Tyto stavby si můžete vytvořit sami, nebo si pozvat specializovanou firmu, která je vysadí na míru a zajistí, že dobře zakoření.

“Zahrada často evokuje vzpomínky spojené s pocitem bezpečí nebo svobody. Byla místem, kde se rodily naše dětské hry a kde jsme mohli být sami sebou, daleko od starostí dospělých.”

Klára Krchňavá, členka skupiny pro kvalitu ALMŠ

220531-zdpo-lesniskolka-dsc-0603.jpg (1.44 MB)

Hřiště plné desek pro malé architekty - LMŠ Vrabčí hnízdo 

V lesní školce Vrabčí hnízdo si průvodci všimli, že i když děti mají velké pískoviště, stále je láká kopat díry i jinde v zahradě. “Abychom jejich touhu naplnili a zároveň zachovali pořádek, vyhradili jsme speciální část zahrady právě pro kopání a všichni – děti i průvodci – jsou spokojení.”

Zahrada lesní školky by vždy měla být živá a lákavá ke hře. Děti by zde měly mít prostor, který se pod jejich rukama může proměňovat, ale i místa, kde mohou po vzoru dospělých pečovat o záhony. Je skvělé, když se děti podílejí na sklizni a zažívají pocit úspěchu, že se jim povedlo něco krásného a barevného vypěstovat, sklidit a uvařit. 

Krásný začátek školního roku v zahradě! 

Zajímá vás, jak vypadá zahrada lesní školky?

Pořádáme pro vás dvě exkurze do zavedených lesních školek - LMŠ a LK s krásným zázemím. 
A pozor: Až do neděle 7. září je na obě exkurze 15% sleva

Vyberte si, kam to máte blíž:

 

 

Zpět na výpis