Pravidla bezpečnosti při pobytu s malými dětmi v přírodě

Zveřejněno: 13. 5. 2021

<  Zpět na výpis

Děti chtějí proměňovat svět kolem sebe, vidět změnu, vyrobit si, co potřebují nebo s čím si chtějí hrát – a to vše jim je v přírodě dostupné. Žádný obrázek ani video tuto zkušenost nenahradí. Přesto panují obavy, jestli je pobyt v přírodě pro děti bezpečný. V rámci Mezinárodního dne lesních školek jsme proto zahájili kampaň Venku je bezpečně, kde představujeme situace, se kterými se v lesních školkách pravidelně setkáváme a pravidla, která je potřeba dodržovat, aby byly pro děti příležitostí k učení a ne hazardem. Podívejte se na následující předsudky – znáte je? A jak na ně odpovídá metodika přírodní pedagogiky?

 

Děti jsou nešikovné, takže nesmí mít k dispozici ostré nástroje, aby se nezranily.

Přírodní pedagogika: Ve školce se učíme pracovat s nožem krok za krokem v bezpečně vymezeném prostoru.

 

Vyřezávání je pro dítě vzácnou příležitostí jak zažít, že si dokáže samo něco vytvořit. Z kousku dřeva může vzniknout pokaždé nová hračka – meč, raketa, panáček, housenka. Důležité je, že se k této činnosti dítě dostává postupně. Nejprve pozorují ty, co vyřezávají – ať už jsou to dospělí nebo starší kamarádi. V řadě lesních školek dostávají děti ostrý nůž k narozeninám, obvykle k pátým. Do té doby pozorují mladší děti ty starší. Vidí, jak vypadá místo, kde lze vyřezávat, a jak s nožem zacházet. Také si do té doby vyzkouší práci s kuchyňským nožem s kulatou špičkou, kterým lze krájet měkké jablko nebo hada z těsta. Ve chvíli, kdy dítě dostává možnost pracovat s ostrým nožem, zná už pravidla, které pozorovalo. Děti hodně baví seřezávat kůru – k tomu se hodí čerstvé proutky lísky nebo bezu. Postupně začnou do kůry vyřezávat obrazce, seřezávat špičku, měnit tvar klacíku. Vidíte-li dítě pracovat se dřevem, všimněte si, jak je soustředěné, jak dokáže pracovat rukama od celé paže po drobné pohyby prstů. Může se stát, že se dítě řízne. Rány hned čistíme a ošetříme, jen výjimečně je potřeba návštěva lékaře s otázkou, zda je potřeba ránu zašít. Není to příjemné, ale všichni rodiče se shodují, že to k životu patří. Je to zkušenost, jak funguje naše tělo, jak zvládat náročnou situaci.

 

Děti nemohou lézt na stromy, spadnou a zraní se.

Přírodní pedagogika: V přírodě je mnoho příležitostí trénovat lezení – každý pohyb je jiný, děti vše mnohokrát zkouší a pokud zpočátku padají, tak do měkkého listí. Děti lezou tam, kam mohou a umí.

 

Lezení je zážitek, při kterém dítě zapojí celé tělo. Nic jiného v tu chvíli neexistuje – jen tělo a kmen stromu, kámen nebo pařez, na který leze. Pokud lezeme v přírodě, žádný pohyb není stejný a to velmi prospívá rozvoji senzomotorických drah, tedy těch, které propojují různé části mozku s tělem. Ne náhodou pomáhá pestrý pohyb rozvoji řeči. Pokud se obáváme pádu, lze pro začátek vybrat jeden strom či keř s nízkými větvemi, pod kterým je pouze měkké listí a tráva. Úkolem nás dospělých je zkontrolovat strom a dopadovou plochu – klidně u toho přemýšlejme nahlas, ať i tuto dovednost předáváme dětem. Samotné lezení pak plně nechme  na dětech. Je to právě pozornost, kterou děti potřebují věnovat pouze sobě a pohybu. Pokud u toho mají poslouchat ještě naše slovní pokyny, pozornost se tříští a nelze se divit, že pak bezradně čekají, co s tím uděláme. Je mnohokrát vyzkoušeno, že děti si poradí, třeba si i vzájemně pomohou, když jim k tomu dáme prostor a důvěru, což jsou klíčové podmínky volné hry.

 

Oheň je nebezpečný, děti se k němu nesmí přibližovat.

Přírodní pedagogika: Oheň je základní živel, vážíme si ho. Sedíme v kruhu okolo a u dospělých vidíme, jak s ním zacházet.

 

Úlohou předškolního vzdělávání je zažít základní principy tohoto světa. Vzpomeňte si, jak děti milují hru s vodou. Fascinuje je vše, co létá vzduchem. A nikdy je neomrzí mísit písek s blátem nebo rostlinami. Stejně tak potřebují poznat, jak funguje oheň. Oheň je základ tolika jevů, že nemůžeme dělat, jako by neexistoval. Lze ho pozorovat z bezpečné vzdálenosti. Děti vidí dospělé, jak oheň zakládají, udržují, někdy na něm vaří. Děti se mohou po dohodě s dospělými zapojit. Tím se naučí dobré a bezpečné návyky. U ohně vždy s dětmi dospělý v klidu sedí a pozoruje, jak děti obezřetně poznávají, co oheň umí – co hoří, jaké má barvy, jak voní a hřeje. Ohniště je ohraničené, se sezením okolo v takové vzdálenosti, že lze dobře projít mezi sedícími dětmi a ohněm, v blízkosti konev s vodou. Děti sedí, dospělý mezi nimi – přikládá, a vypráví dětem, děti mohou mít klacíky, kterými dosáhnou do ohně, nevytahují je mimo prostor ohniště. Pokud někdo chodí, jde vždy vnějším okruhem za sedícími dětmi. Je to čas pro klid k vyprávění příběhů, nebo jen tichého spočinutí v teple.

 

Venku je často zima, děti mohou onemocnět.

Přírodní pedagogika: Umíme se obléknout do deště i do zimy. V zázemí máme teplo a náhradní oblečení, můžeme se převléknout.

 

Krédem lesních školek je “venku za každého počasí.” Je tomu skutečně tak – jsme venku celý rok, každý den. Ať je venku jakkoli, potřebujeme udržet své tělo v suchu a teple. Nikdo ve školce netrpí zimou, horkem nebo promáčením. Ale může poznat, jak vypadá takové nepohodlí, a jak si může v tu chvíli pomoci – převléknout se, zahřát se. K tomu nám slouží zázemí, kde máme náhradní oblečení a přes zimu v něm každý den topíme. Na cestu lesem bereme sadu náhradního oblečení s sebou, a jsme vždy ve dvojici, aby se v případě akutní situace mohl jeden dospělý o dítě postarat, zatímco druhý zůstane se skupinou. Umět se obléknout do zimy, mokra i horka je dobrá dovednost do života. Pro rodiče to znamená pořídit více různých vrstev a typů oblečení na ven. Je třeba také počítat s tím, že se oblečení ušpiní. V průběhu roku přijdou blátivá období, kdy se neobejdeme bez nepromokavých kalhot a bot. V lesní školce nikdo dětem nebrání skočit do louže nebo tvořit s blátem, jsou to kouzelné momenty plné učení. I v souvislosti s aktuální pandemií často slyšíme, že pobyt venku nám všem rozhodně prospěje. Děti se venku postupně otužují, jsou odolné a přizpůsobivé – a to je dobrý základ pro zvládnutí mnoha změn, které je v životě čekají.

Leták ke stažení a tisku

Všechny tyto činnosti jsou bezpečné a pro děti užitečné, pokud jsou nastavená jasná pravidla. A jaká v lesních školkách při těchto situacích dodržujeme? Další inspiraci z lesních školek najdete také ve fotogalerii.

 

Přihlášení

Zapomněl jsem heslo Registrovat se