Ohrožené dětství: Jak zdravě rozvíjet odolnost a digitální kompetence
Prof. Paula Bleckmann
sobota 10. ledna 2026
Doba trvání: 10:00-13:00
Místo: PedF UK Praha
Kraj: Hlavní město Praha
Zpět na výpis akcí
Pro pedagogy, Pro rodiče
Offline

Nová oblast kompetencí v RVP PV přináší do školek spoustu otázek – a stejně tak do života rodičů: Jak bezpečně a smysluplně zapojit digitální technologie do každodenního života dětí? Prof. Paula Bleckmann představí svůj přístup, který vychází z analýzy rizik digitálního světa, a ukáže, jak s nimi pracovat už v předškolním věku. Na praktických příkladech uvidíte, jak rozvíjet analogové i počítačové myšlení bez obrazovek – skrze hry, mechanické principy či práci s příběhem.
Přednáška nabídne konkrétní inspiraci, jak děti učit používat digitální technologie, rozpoznávat přetížení a nepříjemnou komunikaci, tvořit vlastní obsah bezpečně a zodpovědně. Přednáška je určena primářně pro  pro pedagogy mateřských škol, dále také pro rodiče, kteří chtějí děti připravit na digitální svět s respektem k jejich přirozenému vývoji. Přednáška bude tlumočena do češtiny.

paula-4.webp (318 KB)

Dr. Paula Bleckmann získala doktorát v oboru mediální výchovy na Univerzitě v Brémách. Je odbornicí na závislost na počítačových hrách a profesorkou mediální výchovy na Alanus University v Alfteru nedaleko Bonnu. Její osobní představení v němčině najdete zde

Odtud tedy vyjdeme

Prof. Bleckmann jako první krok při práci s médii volí vyhodnocení rizik. Dosud identifikovala 43 oblastí, s nimiž se děti a mladiství mohou v digitálním světě setkat. Cílem tohoto vyhodnocení není vyhnout se používání technologií, ale naučit se je používat bezpečně. To zahrnuje nejen dítě samotné, ale i jeho blízké okolí - rodinu a školku. V přednášce se dozvíte, co to prakticky znamená.

Prof. Bleckmann se dlouhodobě věnuje rozvoji kompetencí, které dítě potřebuje k tomu, aby pro něj byl svět médií a technologií bezpečný a ve výsledku i přínosný. Výsledky její práce ukazuje např. projekt Hermes, který nabízí náměty na konkrétní činnosti vhodné pro různé věkové kategorie, včetně dětí do 3 a od 3 let. Obrazovky v jejich rukou v těchto námětech nenajdete. Jsou to činnosti budující analogové a počítačové myšlení, řešení otázek, porozumění mechanickému a digitálnímu stroji, zároveň učí rozpoznávat nepříjemnou komunikaci, přetížení nebo tvořit nový mediální obsah.

Jde to i jinak

O doporučení prof. Bleckmann se mohou opřít učitelé a ředitelé MŠ, kteří se rozhodnout nenakupovat tablety s připraveným softwarem pro děti a také rodiče, kteří hledají v této otázce oporu, jak své dítě na svět digitálních technologií dobře připravit.

1. blok: přednáška

V prvním bloku se podíváme na pět klíčových oblastí vzdělávání v digitálním věku:

1. Nejprve skutečný život! Podpora „digitální“ odolnosti jako strategie prevence digitálních rizik

2. Cesty k digitálním kompetencím podle věkových kategorií

3. Jak pomoci dětem vyrovnat se s nepříznivými zkušenostmi z kyberprostoru 

4. Podpora rodičů v mediální výchově: pedagogické, technické a sebereflexivní aspekty

5. Digitální média v kontextu mateřské školy: komunikace, dokumentace atd.

Coffee break: 30 minut

2. blok: interaktivní hra a prostor pro dotazy

Změníme prostředí, protáhneme svoje tělo a především si hravě popovídáme o daném tématu.

Coffee break - 30 minut

3. blok: diskuse a praktické ukázky

Přednáška bude tlumočena do češtiny.
Uskuteční se na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.