Nová oblast kompetencí v RVP PV přináší do školek spoustu otázek – a stejně tak do života rodičů: Jak bezpečně a smysluplně zapojit digitální technologie do každodenního života dětí? Prof. Paula Bleckmann představí svůj přístup, který vychází z analýzy rizik digitálního světa, a ukáže, jak s nimi pracovat už v předškolním věku. Na praktických příkladech uvidíte, jak rozvíjet analogové i počítačové myšlení bez obrazovek – skrze hry, mechanické principy či práci s příběhem.
Přednáška nabídne konkrétní inspiraci, jak děti učit používat digitální technologie, rozpoznávat přetížení a nepříjemnou komunikaci, tvořit vlastní obsah bezpečně a zodpovědně. Přednáška je určena primářně pro pro pedagogy mateřských škol, dále také pro rodiče, kteří chtějí děti připravit na digitální svět s respektem k jejich přirozenému vývoji. Přednáška bude tlumočena do češtiny.

Dr. Paula Bleckmann získala doktorát v oboru mediální výchovy na Univerzitě v Brémách. Je odbornicí na závislost na počítačových hrách a profesorkou mediální výchovy na Alanus University v Alfteru nedaleko Bonnu. Její osobní představení v němčině najdete zde
Odtud tedy vyjdeme
Prof. Bleckmann jako první krok při práci s médii volí vyhodnocení rizik. Dosud identifikovala 43 oblastí, s nimiž se děti a mladiství mohou v digitálním světě setkat. Cílem tohoto vyhodnocení není vyhnout se používání technologií, ale naučit se je používat bezpečně. To zahrnuje nejen dítě samotné, ale i jeho blízké okolí - rodinu a školku. V přednášce se dozvíte, co to prakticky znamená.
Prof. Bleckmann se dlouhodobě věnuje rozvoji kompetencí, které dítě potřebuje k tomu, aby pro něj byl svět médií a technologií bezpečný a ve výsledku i přínosný. Výsledky její práce ukazuje např. projekt Hermmes, který nabízí náměty na konkrétní činnosti vhodné pro různé věkové kategorie, včetně dětí do 3 a od 3 let. Obrazovky v jejich rukou v těchto námětech nenajdete. Jsou to činnosti budující analogové a počítačové myšlení, řešení otázek, porozumění mechanickému a digitálnímu stroji, zároveň učí rozpoznávat nepříjemnou komunikaci, přetížení nebo tvořit nový mediální obsah.
Jde to i jinak
O doporučení prof. Bleckmann se mohou opřít učitelé a ředitelé MŠ, kteří se rozhodnout nenakupovat tablety s připraveným softwarem pro děti a také rodiče, kteří hledají v této otázce oporu, jak své dítě na svět digitálních technologií dobře připravit.
1. blok: přednáška
V prvním bloku se podíváme na pět klíčových oblastí vzdělávání v digitálním věku:
1. Nejprve skutečný život! Podpora „digitální“ odolnosti jako strategie prevence digitálních rizik
2. Cesty k digitálním kompetencím podle věkových kategorií
3. Jak pomoci dětem vyrovnat se s nepříznivými zkušenostmi z kyberprostoru
4. Podpora rodičů v mediální výchově: pedagogické, technické a sebereflexivní aspekty
5. Digitální média v kontextu mateřské školy: komunikace, dokumentace atd.
Coffee break: 30 minut
2. blok: interaktivní hra a prostor pro dotazy
Změníme prostředí, protáhneme svoje tělo a především si hravě popovídáme o daném tématu.
3. blok - Diskuze a praktické ukázky
Přednáška bude tlumočena do češtiny. Uskuteční se na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.