Prošla tzv. malá novela školského zákona, co z toho vyplývá pro mateřské školy?
Zpět na výpis
Zveřejněno: 1. 7. 2025

Prošla tzv. malá novela školského zákona, už čeká jen na podpis prezidenta

Dobrou zprávou je, že neprošla verze upravená Senátem, která novelu vykosťovala o všechny nástroje, které byl dětem a učitelům měly přechod na nový systém ulehčit. Nezbývá než posílit naději, že novela skutečně způsobí plošnou změnu pojetí prvního stupně na základních školách a systém se stane vstřícnějším pro všechny děti.

Novela obsahuje řadu pozitivních prvků, které v řadě dobrých škol už fungují a implementuje je do škol ostatních:

  • slovní hodnocení
  • asistent pedagoga do tříd s 15 a více dětmi

Novela navíc nově chrání děti v prvních třídách před propadnutím, dává jim a pedagogům čas na adaptaci a  zavádí systém předávání informací mezi MŠ a ZŠ, který je v prováděcí metodice navržen opravdu hezky a funkčně. Bohužel obsahuje i plošný zákaz udělování odkladů a posouvá zápis do ZŠ na leden.

Odklad může získat jen dítě které má potvrzení od lékaře specialisty a současně nemohlo docházet do mateřské školy. Pro děti, které jsou výrazně nezralé, či mají jiné závažné speciální potřeby, tak bude nutné získat potvrzení od např. klinického psychologa a až následně jít do pedagogicko psychologické poradny či speciálně pedagogického centra. Ustanovení týkající se množství “zameškaných hodin” bude pravděpodobně poměrně tvárné.

Pro mateřské školy z toho vyplývá, že děti, které budou potřebovat odklad, musí především identifikovat (a komunikovat s rodiči) včas, protože čekací lhůty u lékařů specialistů jsou v řádu vyšších jednotek měsíců.

Velkou výzvou zůstane příští školní rok, kdy do systému zápisů neumožnujícího odklad vstoupí první děti a to ty narozdené do 31. března. Děti mladší ještě mají možnost mít odklady “postaru” na žádost rodiče a doporučení PPP/SPC. Zásadním problémem, na který jsme už uporozňovali je, že v tu dobu nebudou ještě ve všech školách povinně platit nové Rámcové vzdělávací programy pro ZŠ, které zavádí důležitý pojem adaptačního období. Současně je výzvou pro MŠMT, aby v tak krátkém časovém úseku zajistila plné porozumění této paradigmatické změně přístupu k žákům prvního stupně a poskytla jim dostatečnou podporu pro nový styl práce.

Shrnutí novely je dostupné také na webu MŠMT.

Zpět na výpis