Do lesní školky chodí i kozy
Zpět na výpis
Zveřejněno: 31. 10. 2025

Je 8:30 ráno. Ve školce se kromě prvních dětí začínají scházet také účastníci Exkurze do lesní školky. Dvanáctka návštěvníků tvoří zhruba stejně početnou skupinu jako páteční děti. Zatímco se děti věnují ranním aktivitám, dospělí se pomalu scházejí a koordinátorka Tereza Vavrečková představuje jednu ze svých školek – Lesní školku Jaata, která se nachází v pražských Ďáblicích.

Účastníky zajímá všechno – kolik dětí školku navštěvuje, jak vypadají ranní rituály i to, proč kolem školky nestojí plot. Tereza v kruhu vysvětluje principy, na nichž školka funguje, a popisuje vztahy s dětmi i rodiči. Dnes má díky trojici průvodců, kteří jsou s dětmi, prostor věnovat se jen hostům. Po úvodním představení následuje ranní kruh dětí, který si pedagogové přicházejí prohlédnout. Poté se celá skupina vydává na prohlídku zahrady a zázemí. Na první pohled je zřejmé, že s některými herními prvky by měl asi klasický bezpečák problém. Návštěvníky proto zajímá, jak se školka vyrovnává s požadavky BOZP.

Co účastníky nejvíce zajímalo?

  • „Náhled do harmonogramu dne a praktické rady a tipy.“
  • „Den strávený s dětmi a průvodci v přírodě.“
  • „Rozdělení úkolů a kompetencí mezi personálem.“
  • „Každá návštěva v lesním klubu či školce je inspirativní – vždy mě zajímá, jak to vedou jinde.“
  • „Chtěla jsem poznat rozdíl mezi lesní školkou a klubem.“
  • „Zažít, jak vypadá běžný den v lesní školce.“

Největší pozornost však budí historky o „zvířecím gangu“, který kdysi ve školce žil. Dnes tu zůstaly už jen dvě kozy, ale dříve s nimi po okolí, včetně nákupního centra, vyráželo i prase. Na vycházku se s námi vydává i kozí dvojice. Úzkou brankou scházíme se skupinou dětí a průvodců z prudkého kopce, kozy vedou skupinu. Setkáváme se u hráze rybníka, kde děti probírají pravidla a nás dospělé zajímají další provozní věci. Na cestě kolem rybníka objevujeme zralé hrozny, které společně s dětmi ochutnáváme. Kozy poctivě drží tempo skupiny. Když dorazíme na silnici, po které občas projede auto, zajímá nás, jak průvodci zvládají kromě dětí i zvířecí doprovod. Ti se věnují hlavně dětem, ale tu a tam musí i kozy usměrnit.

whatsapp-image-2025-10-31-at-13-33-01.jpeg (906 KB)

Co účastníky překvapilo nejvíc?

  • „Punkový nádech prostředí – v tom nejlepším slova smyslu.“
  • „Úžasná souhra dětí a průvodců, pěkné zázemí i okolí.“
  • „Kozy na procházce a předobědová pohádka.“
  • „Přehledné vedení klubu v excelových tabulkách.“

Cestou míjíme i šnečí farmu. Tereza vypráví, jak kdysi šnekům dávali krmivo, které jim příliš nechutnalo – a tak šnečí běženci pravidelně okupovali prostor školky. Naštěstí se krmivo změnilo a dnes potkáváme jen pár zatoulaných jedinců.

Děti i průvodci jsou vždy připraveni na dobrodružství. Společně se vydáváme do husté vegetace, která dosahuje výšky dospělých. Po krátkém váhání se děti pouštějí do průzkumu. Tereza pomáhá malým dobrodruhům přes potok a galantní průvodci pomáhají i nám, dospělým, přes bahnitý úsek.

whatsapp-image-2025-10-31-at-13-33-03-1.jpeg (314 KB)

Jak exkurzi hodnotili účastníci?

  • „Děkuji za inspiraci a krásný den s vámi.“
  • „Vážím si vaší práce! A přeji si, ať je nám dospělým i dětem v lese dobře.“
  • „Jste skvělí, děkujeme, že jste.“
  • „Děkuji za inspiraci!“

Po návratu z vycházky se ohřejeme v útulné jurtě, zatímco děti obědvají venku. Tereza zde představuje dokumenty a procesy, které školka používá – největší pozornost vzbuzuje sdílená třídní kniha v Google tabulkách. Na závěr nechybí ani krátké představení Asociace lesních MŠ a její činnosti.

Je zřejmé, že tým z Jaaty je sehraný a plný energie. Děkujeme za pozvání a možnost nahlédnout pod pokličku.

Proč exkurze pořádáme?

Exkurze a písemná zpráva z ní jsou jedním z povinných dokumentů pro certifikaci podle Standardů kvality lesních mateřských škol a klubů.

„Exkurze přináší rozvoj sebedůvěry a vědomého přístupu, ale i profesní pokoru – vědomí, že se máme stále co učit. Role průvodce či pedagoga je spjatá s postojem, že vzdělávání je celoživotní proces. Stáže a praxe pomáhají měnit zažité postupy a přinášejí inovace do vzdělávacího prostředí. Ostatně právě stážemi začal vznik lesních školek v ČR – několik jednotlivců v zahraničí zažilo něco, co si tehdy většina lidí u nás neuměla ani představit. Jiskra inspirace přeskočila a zapálila další srdce. A tuhle jiskru je třeba předávat dál.“ Johana Passerin

Nestihli jste zářijové exkurze?

Domluvte si návštěvu ve školce sami – a nechte se inspirovat!

Zpět na výpis