Co je lesní školka

Lesní školky jsou srdcovou záležitostí. Zakládají je lidé z lásky k dětem, k přírodě, s touhou měnit svět k lepšímu. 

Každá lesní školka je neobyčejným místem a každá má svůj příběh.

Všechny je spojuje inovativní přístup ke vzdělávání, které se odehrává venku, za každého počasí. V tomto prostředí se přirozeně uplatňuje EVVO (environmentální vzdělávání, výchova a osvěta), které u dětí podporuje vztah k přírodě, porozumění souvislostem a odpovědný přístup k životnímu prostředí.

Dnes jsou už mnohé z nich zavedenými institucemi a stále vznikají nové. Lesní mateřské školy jsou pod dohledem České školní inspekce a krajské hygieny. Na lesní kluby dohlíží rodiče. Asociace lesních MŠ všechny dobré lesní školky certifikuje.

PRO KOHO JE ČLENSTVÍ?

Často kladené otázky

Nehledejte je v budovách, ale běžte blíže k lesu!

Zázemí lesních školek má různé podoby, mohou to být jurty, maringotky nebo jiné drobné stavby. Často k nim přiléhá zahrada pro volnou hru a zahradničení. Vyhřívané přístřešky slouží k uložení věcí, stravování nebo odpočinku. 

 

 

„Není špatné počasí, jen špatné oblečení."

Správné oblečení je základem pro pohodlí dětí v každém počasí. Naši kolegové z deštivého Irska nebo mrazivé Skandinávie dobře vědí, že klíčem je kvalitní vybavení. Když jsou děti dobře oblečené, chlad je netrápí a mohou si venku užívat naplno.

Pobyt na čerstvém vzduchu a změny teplot otužují dětský organismus, posilují imunitu a podporují soustředění i odolnost.

 

„Lidé se nás často vyděšeně ptají, co děláme v zimě. Odpovídáme jim: skoro totéž, co v létě – jen se děti více hýbou. Máme osvědčené tipy na oblékání, včetně vrstvení hřejivých materiálů a nepromokavých vrstev. A když se vrátíme z lesa, je nám v naší jurtě krásně teplo. Druhou jurty, kterou využíváme na odpočinek, lehce vytápíme – v chladu se dětem spí nejlépe."

Tereza Sládečková,
zakladatelka LMŠ Vrabčí hnízdo

V lesních školkách jsou často využívány ekologické separační kompostovací toalety. Tekoucí voda na mytí rukou je zajištěna buď z vodovodu nebo z barelů s pitnou vodou.

Naučit se odskočit si v lese je také dobrá dovednost. 

 

České lesní školky se inspirovaly především v Německu, kde mají více než dvacetiletou tradici. Ve Skandinávii je koncept vzdělávání v přírodě dokonce běžný už přes sto let. Průkopníkem u nás byla ekologická školka Semínko v Praze, zatímco první plně lesní školky vznikly v roce 2008 v Řevnicích a Tišnově.

V roce 2011 byla založena Asociace lesních mateřských škol, která úspěšně prosadila lesní školky jako státem uznávanou formu předškolního vzdělávání.

Lesní mateřská škola (LMŠ)
Lesní mateřská škola je oficiální vzdělávací instituce, kde děti získávají vzdělání v přírodě podle Školního vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (ŠVP PV) v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání (RVP PV). LMŠ je zapsána v Rejstříku škol a umožňuje plnění povinné předškolní docházky. Provoz je spolufinancován státem. Kvalitní LMŠ splňují Standardy kvality a mají certifikaci ALMŠ.

 

Lesní klub (LK)
Lesní klub není definován zákonem, ale také by měl poskytovat poskytuje vzdělávání v přírodě podle ŠVP PV v souladu s RVP PV. Povinnou předškolní docházku lze plnit pouze v režimu individuálního vzdělávání. LK je financován příspěvky rodičů, kteří často pomáhají s provozem. Kvalitní lesní kluby splňují Standardy kvality ALMŠ a mají certifikaci.

 

Asociace lesních mateřských škol průběžně sleduje a aktivně ovlivňuje legislativní otázky spojené s předškolním vzděláváním v přírodě. Jako jediná organizace v České republice se tomuto tématu cíleně věnuje. Poskytuje svým členům podporu, odbornou pomoc a pomáhá jim v udržitelném rozvoji. Asociace také nabízí vzdělávání a konzultace pro všechny, kteří chtějí děti vychovávat v úzkém kontaktu s přírodou.

Tzv. dětský certifikát budou muset mít všichni zaměstnanci a dobrovolníci lesních MŠ i klubů, kteří přichází do kontaktu s dětmi. Dětský certifikát bude vydáván stejnými způsoby jako klasický výpis z rejstříku trestů, tedy prostřednictvím Portálu občana, služeb Czech POINT nebo Rejstříku trestů. Pro organizace to znamená následující: začlenění požadavku na dětský certifikát do náboru zaměstnanců i dobrovolníků, informování stávajících pracovníků a dobrovolníků o nové legislativě, a vyžádání si dodání Dětského certifikátu (až po 1.1.2026) jmenování odpovědné osoby za kontrolu certifikátů a jejich evidenci, promítnutí tohoto požadavku do smluvních dokumentů (např. pracovní smlouvy, dohody o dobrovolnické službě). Dětský certifikát nenahrazuje Výpis z rejstříku trestů, ten zůstává povinností pro všechny pedagogické pracovníky při nástupu do zaměstnání a je vyžadován také při zápisu nového ředitele do školského rejstříku. Související legislativa zde

Třída v lesní MŠ má kapacitu 15 - 16 dětí na 2 dospělé, na každých dalších „započatých“ 8 dětí je třeba 1 další dospělý, ačkoliv je přípustná i varianta, že se třída MŠ naplňuje až do počtu 22 dětí (na 2 dospělé), tuto variantu z hlediska bezpečnosti nedoporučuje ani MŠMT ani ALMŠ. Počet dětí v třídě lesní MŠ je definován ve Vyhlášce 14/2005 v § 2 odst. 4. Počet 8 dětí na 1 dospělého je upraven ve stejné vyhlášce v § 5 odst. 4: ”Při zvýšení počtu dětí podle odstavce 3 nebo při specifických činnostech, například sportovních činnostech, nebo při pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy”. Les je považován za prostředí náročné na zajištění bezpečnosti VŽDY, proto není možné, aby byl venku s dětmi jen 1 dospělý i kdyby dětí bylo jen 5. 

Počtu průvodců v lesní školce se věnuje vyhláška 14/2005 Sb. na dvou místech. Nejprve v § 5 odst. 4 říká, že “Při … pobytu dětí v prostředí náročném na bezpečnost určí ředitel mateřské školy k zajištění bezpečnosti dětí dalšího pedagogického pracovníka, ve výjimečných případech jinou zletilou osobu, která je způsobilá k právním úkonům a která je v pracovněprávním vztahu k právnické osobě, která vykonává činnost mateřské školy”. Podle výkladu ministerstva školství, který máme k dispozici, je vzdělávání v přírodě, tedy mimo zázemí, považováno za prostředí náročné na bezpečnost VŽDY. Z toho vyplývá, že jakmile jste mimo zázemí (zázemí v širším pojetí tj. mimo oplocený pozemek zázemí školky), je absolutně nezbytné, aby jakkoliv malou skupinu dětí doprovázely aspoň 2 dospělé osoby. Toto opatření je logické a jistě je součástí Vašich dokumentů týkajících se bezpečnosti včetně krizového plánu. Tímto požadavkem ministerstvo nevychází jen z rizika, že se v přírodě může zranit pedagog a tím ohrozit předškolní děti, ale také situace, kdy dojde ke zranění dítěte. Jeden dospělý se pak věnuje řešení situace se zraněným dítěte, zatímco druhý se stará o zbytek skupiny. Výše zmiňovanou druhou dospělou osobou jsou v lesní MŠ zpravidla nepedagogičtí pracovníci (viz § 5 odstavec 6 stejné vyhlášky). Na stejném místě, tj. ve vyhlášce 14/2005 Sb. § 5 odst. 6 se počet dospělých v lesní MŠ zmiňuje podruhé: “Ve třídě lesní mateřské školy, kde je přítomno více než 8 dětí, vykonává pracovní činnost souběžně nepedagogický pracovník s odbornou způsobilostí”. To znamená, že standardně musí být v provozu lesní MŠ přítomni 2 průvodci (konkrétní kvalifikace viz ostatní FAQ). Tuto skutečnost důsledně kontroluje Česká školní inspekce (ČŠI). Zmiňovaná věta (a výklad ministerstva školství) však připouští, že v době ranních příchodů do školky a odpoledních odchodů ze školky, stačí ve školce jen jedna dospělá osoba a to konkrétně pedagog. Zůstává však v platnosti, že tato osoba musí mít permanentní přehled o všech aktuálně přítomných dětech. ČŠI chápe, že se mohou stát nehody, trvá však na tom, že pedagog musí být vždy schopen popsat (tj. vidět), co přesně se stalo. V době, kdy se předpokládá, že už dětí bude více jak 8, musí být dospělí dva. Pokud je ve školce jen 1 osoba, musí to být vždy pedagog (nebo jiný dospělý, pokud se jedná o výjimečnou či odůvodněnou situaci). Může nastat situace, kdy je ve školce méně jak 8 dětí v průběhu celého dne (například v době vyšší nemocnosti). Pak ministerstvo školství připouští výklad, že v jistých případech je výjimečně možné, aby byl po celý den přítomen jen jeden dospělý. Tato možnost je však podmíněna tím, že zázemí je prostorem nenáročným na bezpečnost a orientaci (viz výše), pedagog má neustále děti na dohled, tento postup je v souladu s Vaší bezpečnostní a další provozní dokumentací včetně krizového plánu (tento postup je v zásadě nemožný na odlehlejších pozemcích, vždy musíte mít zajištěn postup v případě úrazu, viz výše v textu) a musí se jednat o výjimečné řešení, protože lesní školky vzdělávají v prostředí přírody a pokud by děti neměly možnost pravidelně/dlouhodobě se vzdělávat mimo zázemí, nejednalo by se o lesní školku. A mimo zázemí platí pravidlo 2 dospělých osob bez výjimek. 

Zázemím lesní MŠ je prostor definovaný školským zákonem (viz níže) a stavebním zákonem jako “zázemí lesní mateřské školy a výdejny lesní mateřské školy o celkové zastavěné ploše všech staveb do 55 m2, s výjimkou hygienického zařízení, bez podsklepení, s nejvýše jedním nadzemním podlažím. ” Typicky je tvořený maringotkou, jurtou, hliněným domkem, teepee či chatou. Nejčastěji se jedná o kombinaci výše zmíněného. Zázemí LMŠ využívá k uskladnění vzdělávacích pomůcek, náhradního oblečení dětí a dalšího vybavení. Dále je zázemí využíváno pro pro odpočinek dětí zejména po obědě, v zimě pro ohřátí, v létě pro ukrytí před sluncem. Samozřejmostí je vyhrazení části zázemí pro zajištění správné hygienické praxe. 

Ano. Jedná se o plnohodnotný způsob zajištění povinností pro obce vyplývající z novely zákona č. 247/2014 Sb. Není žádnou překážkou, že taková třída nebude oficiálně spádová. Zákon z tohoto pohledu vnímá “spádovost” čistě prostorově, nikoliv v dalších významech školského zákona (dětské skupiny také nejsou spádové). 

Novela zákona č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině, který zavádí povinnost obce zajistit podmínky pro výchovnou péči o dítě, a to ode dne dosažení 3 let věku dítěte nabude účinnosti 1. ledna 2026, fakticky se tak povinnosti budou týkat až zápisů na školní rok 2026/27. Celý text novely dostupný zde (zejména §13b).

Teoreticky ano. Lesní MŠ se mohou stát pro rodiče levnější tím, že rodiče dostanou od obce příspěvek není-li jejich dítě přijato ke vzdělávání do spádové MŠ. POZOR, tato možnost neplatí pro lesní kluby, resp. platí jen pro lesní kluby, které jsou současně dětskými skupinami.

Lesní MŠ i lesní kluby které nejsou dětskými skupinami, mohou navázat vzájemně výhodnou spolupráci s obcemi, které nemají dostatečné vlastní kapacity a společně vymyslet vzájemně výhodné řešení.

O čem novela je?

Zákon zavazuje obce, aby dětem od 3 let věku:

  • zajistili místo ve své spádové MŠ nebo dětské skupině provozované kýmkoliv, avšak v konkrétní spádové oblasti,
  • nebo se souhlasem rodiče místo v MŠ provozované kýmkoliv nebo dětské skupině provozované kýmkoliv mimo svou spádovou oblast, nebo rodiči přispěli na platbu školkovného v MŠ či dětské skupině a to až do výše dané následujícím “prostým” výpočtem: “Čerpá-li poskytovatel příspěvek na provoz dětské skupiny, stanoví se maximální denní úhrada rodiče včetně daně z přidané hodnoty za službu péče o dítě v dětské skupině jako podíl čtyřnásobku měsíční minimální mzdy a koeficientu 261. Maximální denní úhrada rodiče se stanoví při obsazení kapacitního místa dítětem ve věku od 6 měsíců do dne 31. srpna po dosažení 3 let a při obsazení kapacitního místa v sousedské dětské skupině. Částka maximální denní úhrady rodiče se zaokrouhlí na celé koruny dolů”. To je 318 Kč/den při celodenní pětidenní docházce, tedy něco přes 6 000 Kč/měsíc, záleží na počtu pracovních dní v měsíci i délce docházky dítěte. Podrobné informace k výpočtu naleznete na webu MPSV a podrobnosti k novele zákona zde. 

Jak zákon příspěvek rodiči podmiňuje?

Rodič bude muset:

  • pracovat, studovat, být živnostník platící soc. pojištění, být registrován na úřadu práce, nebo pečovat o osobu blízkou ve stupni závislosti II a více (zcela přesně viz. §13b odst. d.) a tuto skutečnost doložit v žádosti obci,
  • mít potvrzení, že dítě bylo řádně očkováno, je imunní, nebo má kontraindikaci
  • klasicky si požádat v řádném termínu o přijetí dítěte do spádové MŠ,
  • zažádat o příspěvek obec nejpozději do 30ti dnů od vyrozumění o nepřijetí dítěte do spádové MŠ.

Legislativa

  • Začínáte s provozem lesní školky a chcete stavět na pevných základech?               
  • Chcete se vyznat v právních předpisech týkajících se provozu lesní školky?
  • Jsme tu pro vás, abychom vám s legislativou pomohli.
  • Známe úskalí začátků, zažili jsme je s desítkami školek.
  • Čím dříve se k nám připojíte, tím víc práce si můžete ušetřit.
Více o legislativě

Historie lesních školek

Už 15 let posilujeme vzdělávání předškolních dětí v přírodě. Společně rosteme a vzkvétáme.