Sklízíme, co jsme zaseli: Jak plánovat zahradu, aby nesla dobré plody.
Zveřejněno: 16. 8. 2024
< Zpět na výpis
Semínka rozmanitosti - Spojme se! Téma, které nás provází celým rokem, se naplno rozvinulo i na letošní Mezinárodní Letní škole v Loutí, největším setkání pedagogů a odborníků na vzdělávání v přírodě z ČR i ze zahraničí. Bude v nás doznívat ještě dlouho. Letní škola skončila, myšlenky a inspirace, které přinesla, mohou dále klíčit v našem každodenním životě, doma i ve školce. Pojďme společně hledat způsoby, jak proměnit zahradu v místo, kde se rodí ty nejlepší plody – nejen ty, které můžeme ochutnat, ale i ty, které vyživují představivost a tvoří naši osobnost.
Už během květnových oslav Dne lesních školek jsme společně vyzdvihli zahradu, jako ideální vzdělávací prostředí. I letošní mapování ukázalo, že ve většině lesních školek průvodci s dětmi zahradničí. Zahrada se tak stává neodmyslitelnou součástí života s dětmi v lesní školce.
Srpen je časem sklizně, kdy vidíme výsledky naší práce. Sklízíme, co jsme zaseli. Ale možná si i uvědomíme, že to chce změnu. Po prázdninové pauze se znovu setkáváme na zahradě a nastává čas přemýšlet nad tím, jakým směrem se vydáme v příštím školním roce a jakou roli v něm naše zahrada sehraje.
Vraťme se teď na chvíli v myšlenkách do svého dětství. Zavřete oči a vybavte si místo v zahradě, které vám bylo nejbližší. Jaké pocity se vám vrací? Co na tom místě rostlo? Jak voněla půda? Jak chutnaly plody? Měli jste tam svůj úkryt, kde jste se cítili v bezpečí? S kým jste tam trávili svůj čas?
Zahrada často evokuje vzpomínky spojené s pocitem bezpečí nebo svobody. Byla místem, kde se rodily naše dětské hry a kde jsme mohli být sami sebou, daleko od starostí dospělých.
Na letošní Mezinárodní Letní škole se na přednáškách i workshopech vícekrát objevilo téma zahrada, život v zahradě a permakultura. Důležité bylo zjištění, že dobře vymyšlená a živá zahrada nese nejen plody, které se dají jíst, ale přináší do našich životů mnohem víc. Zahrada je prostě báječný prostor pro vzdělávání dětí, jejich zdravý rozvoj, růst a autentický prožitek v přírodě a s přírodou.
Lektorka Klára Krchňavá na Letní škole nechala účastníky své dílny Pestrá zahrada nejprve zavřít oči a vrátit se do dětství. Bylo zajímavé, že spousta zážitků, o kterých účastníci následně mluvili, se vzájemně velmi podobala. Klára mluvila o tom, že právě to, co jsme jako malí cítili, ochutnali nebo pozorovali se stalo navždy součástí naší osobnosti a díky tomu jsme právě takoví, jací jsme.
|
Klára Krchńavá na Mezinárodní letní škole 2024 |
Je důležité nezapomenout na to, jací jsme my sami. Co nás baví? Jaký máme vztah k zahradničení a kolik času mu můžeme věnovat? Jaký je na pozemku přístup k vodě? Pokud většina vašich ovocných keřů dozrává v době prázdnin, kdy ve školce nikdo není, co s tím? Možností je zapojit rodiče, aby se v létě postarali o sklizeň, nebo zvolit jiné rostliny, které lépe odpovídají vašim potřebám. Zkuste vysadit třeba mnohem více květin, které lépe zvládají sucho.
Stále více školek přizývá k plánování na pozemku zahradní architekty. Odborník vám pomůže rozdělit váš pozemek na jednotlivé zóny, vezme v potaz orientaci světových stran i podloží, na kterém se školka nachází. Doporučí vám skladbu rostlin a poradí jaké vybrat stromy a kolik prostoru jim dát. S architektem se na plánování podílí i celý tým. Jen vy víte nejlépe, co patří do důležité první zóny o které musíte mít stálý přehled, kde děti tráví čas na písku, v kuchyňce nebo u ponku.
Při plánování zahrady můžete použít kouzelný trik: dřepněte si a podívejte se na prostor z výšky očí dětí - uvidíte, jak se vám prostor změní přímo před očima a budou vás lákat jiné koutky a cestičky. Je fajn, když jsou části zahrady od sebe oddělené keři. V jedné lesní školce v Berlíně k oddělení zón používali plůtky ze starých vánočních stromků. Ohraničovali také prostory, kam děti nevstupovaly a kde mohla příroda tvořit po svém. Vzniká tím takový inkubátor, kde se mohou objevit druhy, kterým se právě na vaší zahradě daří a také se sem mohou v klidu uchýlit živočichové, kterým jsme naším blátovištěm nebo dřevníkem zabrali místo k životu.
Inspiraci najdete nejen na internetu, ale i v kvalitní literatuře a se zahradou vám pomůže zahradní architekt/ka. |
Zahrada lesní školky by vždy měla být živá a lákavá ke hře. Děti by zde měly mít prostor, který se pod jejich rukama může proměňovat, ale i místa, kde mohou po vzoru dospělých pečovat o záhony. Je skvělé, když se děti podílejí na sklizni a zažívají pocit úspěchu, že se jim povedlo něco krásného a barevného vypěstovat, sklidit, uvařit. Na Letní škole mluvilo o zahradě a permakultuře více českých i zahraničních lektorů. Finská pedagožka Gaye Amus vyjádřila tři principy permakultury, které zohledňují péči o zemi, péči o lidi a spravedlivé dělení ( L. Alderslowe, G. Amus, D. Deshaies: Péče o zemi, péče o lidi a spravedlivé dělení ve vzdělávání - manuál jak sdílet permakulturu s dětmi. Cassiopeia, 2018)
|
Také v zahradě a v jejím plánování můžeme tyto tři principy uplatnit. Nastavte si vaši zahradu tak, abyste se v ní cítili dobře vy dospělí, pak se v ní budou dobře cítit i děti. Pečujeme o zemi, staráme se o děti a jeden o druhého.
Klára Krchňavá na Letní škole popřála účastníkům své dílny: Přeji vám, aby se jednou děti z vaší školky dokázaly v myšlenkách vracet na zahradu, kterou jste vytvořili. Aby si dokázaly vybavit vůně, barvy i chutě a aby se to všechno stalo navždy součástí jejich osobnosti.
Přejeme to na začátku tohoto školního roku i vám.
Tereza Sládečková