Ahlbom & Passerin: Volná hra

10.10.2020 10:00 - 11.10.2020 18:00

Volná hra je jedním ze základních kamenů filosofie lesních školek. Téměř to vypadá, že je odpovědí na všechny pedagogické otázky. Ale víme skutečně, co to volná hra je? Za jakých okolností si dítě skutečně svobodně hraje? Jaká je úloha dospělého při tom všem?

Na semináři budeme zkoumat element volné hry pomocí intuitvních her s Johanem Ahlbomem a podrobněji se podíváme na charakteristiku volné hry, její podmínky a přínosy s Johanou Passerin. Zároveň se budeme věnovat i tématu svobody a hranic, které se volné hry bezprostředně dotýká. Intuitivní hry (tleskání, dupání, házení tyčemi a jinými předměty), rozhovory o podstatě hry, o strachu, důvěře, autoritě a svobodě. Seminář je vhodný pro rodiče, prarodiče, průvodce, pedagogy, vychovatele a učitele všech věkových skupin, nejen předškolních dětí. Obohacen bude každý, kdo chce rozvíjet spontaneitu, radost a duchapřítomnost ve své práci.

"Pokud děti necháme "na pokoji” v jejich hře, uvidíme, že jen velice ojediněle zapojí do svých her prvky soutěžení a to čemu říkáme "vzdělávací cíle". My dospělí bychom měli být velice obezřetní a nedělat dětem hry "zábavnými", "vzrušujícími" nebo “smysluplnými” tím, že takové prvky přidáme. Děti se učí pořád. Nikdy nedělají něco jen, aby ukrátily čas. To je jen pokřivený pohled nás dospělých.
Pokud tedy bude řeč o volné hře, budeme se bavit o dětech, které si hrají, a o nás dospělých jako pozorovatelích, kteří se snaží hře porozumět dříve, než do ní vstoupí s nějakými svými "pedagogickými záměry". Když pochopíme, jak a proč si děti hrají, budeme se moci k nim opatrně připojit a účastnit se jejich učení. Když to budeme dělat dost dlouho, možná nás napadnou hry, které budeme moci dětem nabídnout. Hry, které dětem ponechají dostatek svobody, aby se mohly učit to, co se potřebují učit. Ale nejdříve ze všeho musíme pochopit element hry bez cíle nebo soutěživosti. Můžeme to udělat právě skrze cvičení: házení věcí jeden druhému, tleskání nebo situace, kdy zažíváme fyzický kontakt nebo si například zavážeme oči. Jakékoli cvičení, kdy cvičíme bytí tady a teď.
Děti, hlavně ty nejmenší, se chtějí učit neustále. Jen my někdy nevíme, co nebo kdy - a pak děláme chyby. Musíme studovat lidské bytosti, které jsou tak nepodobné strojům. Také je třeba si zvědomit, že je dost času na všechno, co se dítě chce a potřebuje naučit. Pokud si myslíme, že "čím dříve, tím lépe", pak jsme na omylu a dopouštíme se na dětech zločinu. Učení není vždy totožné s věděním nebo shromažďováním faktů." Johan Ahlbom o dětech a volné hře.

Seminářem provázejí Johan Ahlbom a Johana Passerin.

Johan Ahlbom je společně se svým otcem Pärem Ahlbomem zakladatelem Intuitivní pedagogiky. Od roku 1985 učil v několika waldorfských školách ve Skandinávii, v současnosti působí ve škole nedaleko Bergenu v západním Norsku, kde pracuje s mladými lidmi, kteří z nejrůznějších důvodů nezvládají běžnou školu. Intuitivní pedagogika pracuje zejména s hudební improvizací, hrami a bdělou pozorností.

Johana Passerin stála u založení Asociace lesních MŠ, kde působí dodnes jako členka Rady, koordinátorka Skupiny pro kvalitu a vzdělávání. Od roku 2010 pracuje jako pedagožka v lesních školkách. Absolvovala čtyřleté studium waldorfské předškolní pedagogiky a mnoho stáží v předškolních zařízeních. V současné době studuje speciální pedagogiku na Univerzitě Palackého v Olomouci. Lesním školkám poskytuje konzultace a kolegiální podporu, přednáší zejména na téma volná hra, pohádky, svátky a tradice a potřeby malého dítěte.  

Datum konání: 10. - 11. 10. 2020, 10:00 - 18:00 první den a 8:30 - 14:30 druhý den

Místo konání: Praha

Tlumočení do češtiny zajištěno.

Účastnický poplatek: bude upřesněn.

Přihlašovat se můžete zde

 

 

Přihlášení

Zapomněl jsem heslo Registrovat se