Program

Ve školním roce 2018/2019 se semináře uskuteční 5. - 6. 10. 2018, 16. - 17. 11. 2018, 8. - 9. 2. 2019, 12. - 13. 4. 2019, 6. - 8. 6. 2019.

Ve školním roce 2017/2018 se v rámci vzdělávacího programu Přírodní pedagogika uskuteční tyto semináře:


17. - 18. 11. 2017  
Úvod. Vliv lesa a přírody na život dítěte

  • Emoční, psychický a fyzický vývoj dítěte v lese
  • Dítě a PraHra – potenciál pro sociálně pedagogické jednání
  • Původní dětské formy setkání s lesem
  • Dítě a jeho vztah ke zvířatům a rostlinám
  • O hlubším smyslu hraní si s jednoduchými a elementárními prvky
  • Přírodní věda a zkoumání přírodních jevů pro děti v lese
  • Psychický účinek lesa a přírody na dospělé
  • Spojení s přírodou jako spojení sebe samého s evolučními procesy
  • Reflexe a další rozvoj vlastního přístupu k lesní pedagogice


9. - 10. 2. 2018   
Řemeslo v přírodě

  • Malá násobilka vyřezávání z čerstvého dřeva
  • Výstavba a základní vybavení lesní řezbářské dílny
  • Přírodní umění pro řemeslníky
  • Vyřezávání jako za doby kamenné
  • Výroba přírodních hraček pro každý den: hra, voda, hudba, šperky, dobrodružství, umění, zvířata a roční období
  • Kreativní zacházení s přírodním materiálem a odřezky
    a kromě toho sebepoznávací a sociálně pedagogické hry v přírodě

20. - 22. 4. 2018  
Základní principy a poznatky v lese a přírodě I.

  • Neprobádaný les, stromy a keře
  • Ptáci, ptačí hlasy, stopy zvířat a jejich tajemství
  • Geologie, poznávání počasí a hvězdné nebe
  • Přírodní fenomény experimentální přírodní badatelna v lese
  • Bylinkářství a přírodní lékárna
  • Respektující přístup k lesu a přírodě
  • Příroda jako lék pro poraněnou duši
  • Batoh do lesa
  • Ekologický otisk lesních projektů
    a kromě toho sebepoznávací a sociálně pedagogické hry v přírodě


Lesní a přírodní hry pro děti a dospělé

  • Druhy a původ různých forem hry
  • Vývojové fáze hry
  • Plánování nebo procesně orientovaný přístup?
  • Hry pro zkušenost s přírodou, dobrodružné hry a smyslové hry v lese a přírodě
  • Hry s lanem, dřevem a stromy
  • Herní návody k vlastnímu zpracování
  • Cvičení pozornosti a smyslového vnímání s dětmi a dospělými v přírodě
  • Kvalita nadšení, zvědavosti, vnitřního klidu, radosti a štěstí v lese a přírodě
  • Co říká výzkum mozku a stresu o přírodě
    a kromě toho sebepoznávací a sociálně pedagogické hry v přírodě



15. - 17. 6. 2018
Základní principy a poznatky v lese a přírodě II.

  • Neprobádaný les, stromy a keře
  • Ptáci, ptačí hlasy, stopy zvířat a jejich tajemství
  • Geologie, poznávání počasí a hvězdné nebe
  • Přírodní fenomény experimentální přírodní badatelna v lese
  • Bylinkářství a přírodní lékárna
  • Respektující přístup k lesu a přírodě
  • Příroda jako lék pro poraněnou duši
  • Batoh do lesa
  • Ekologický otisk lesních projektů
    a kromě toho sebepoznávací a sociálně pedagogické hry v přírodě

  
Příběhy, pohádky a písně spojené s přírodou

  • Objevování divadla v přírodě, tvorba a hraní
  • Rytmizování a hudba v lese
  • Příběhy o přírodě a pohádky v životě dítěte
  • Porozumění symbolům v pohádkách o rostlinách a zvířatech
  • Praktické navedení k vyprávění pohádek a příběhů
    a kromě toho sebepoznávací a sociálně pedagogické hry v přírodě

 

6. 10. 2017
Závěrečné prezentace absolventů 1. ročníku
Pro ročník 2016/17 bude absolventský večer spojen se začátkem ročníku 2017/18.  

  • Krátké prezentace skupin účastníků
  • Představení individuálních projektů, pozorování rostlin, zvířat nebo ročních období
  • Reflexe vlastního pedagogického vývoje a vizí ve vztahu k přírodní pedagogice

 

Závěrečné prezentace účastníků ročníku 2017/2018 budou součástí Letní školy pro pedagogy LMŠ 2018, kde jim bude věnován jeden večer.

Přihlášení

Zapomněl jsem heslo Registrovat se